Den amikkan Medical Card untuk F dengan Prudential Takaful & A dengan AIA Takaful tahun nih.

Nape amik medical card walopun den & family dah dicover oleh Guarantee Letter opis & ada medical card CeupacsCare?

Nape amik medical card & insurans dari dua agen & company yang berbeza?

In sya Allah den, buong & budak-budak memang akan continue dapatkan rawatan kat PPUM coz macam agen AIA tuh sendiri cakap, hospital gomen have the best experts cumanya terlalu ramai orang pegi ke sana.

Setakat nih kitaorang memang sangat-sangat berpuas hati perkhidmatan yang disediakan oleh PPUM. Semua Dr Pakar ada kat sana, layanan nurses & ward nye pun memang ok. Untuk orang yang takde GL pun, bayaran perkhidmatan yang dikenakan sangat rendah berbanding dengan hospital swasta.

Medical card kitaorang ambil just in case emergency sangat-sangat macam kena queue untuk dirawat yang sangat panjang kat hospital gomen & kitaorang perlukan rawatan dengan sangat urgent macam nak kena operate, etc + kitaorang terjatuh sakit kat tempat yang jauh dari hospital gomen, etc.

As for the kids, sebab GL hanya cover sampai depa umoq 23 tahun je, better la kot ada Medical Card untuk cover depa lepas umoq tuh.

Kitaorang mik agen & company insurans yang berbeza coz kalo ada problems dengan agen insurans untuk satu kad, ianya tak akan member kesan kepada medical card yang lagi satu.

Sebenonye hati masih cam was-was bila buat medical cards nih coz terasa macam mahal & rugi plak ye amik medical card untuk den, buong & anak-anak sorang satu. Den siap ada rasa nak batalkan medical card family by CeupacsCare tuh lagi.

Tapi…

1. bila teringat ada seorang saudara yang antara staff senior kat hospital gomen pun kena queue untuk treatment kanser dia. Mujur sangat panel hospital company husband ada medical card yang boleh dapatkan rawatan di hospital swasta;

2. bila terdengar ceite opismate yang anak jirannya yang didiagnos ada tumor kat otak di HKL kena queue untuk buat operation. Nasib baik family nya ada duit. Dia dibawa terus ke Hospital Ampang Puteri, terus dioperate & dibuang tumornya tuh dalam tempoh masa yang singkat & kos puluhan ribu; dan

3. bila baca blog Doktor Zoulhan yang ayahnya kena queue untuk rawatan kanser pundi kencing di hospital gomen. Akhirnya dibawa ke hospital pakar swasta dan diberi rawatan segera. Cuma sediakan duit untuk membayar kosnya. Siap Dr Zoulhan tuh kata kejadian tersebut memberi peringatan kepada diri sendiri betapa pentingnya Medical Card. Tuh Doktor yang ada klinik sendiri tuh cakap.

So baru la den & buong ada rasa lapang dada skit & in sya Allah rasanya den & buong dah buat keputusan untuk teruskan caruman bagi Medical Cards yang dok ada.

So kami ada family Medical Card CeupacsCare (limit RM60K setahun, setiap kali warded the limit adalah RM20K & cover anak-anak sampai depa 23 tahun). Prudential Takaful for A (cover sampai dia 70 tahun, limit RM60K setahun dan limit sepanjang hayat RM600K). AIA Takaful for F (cover sampai dia 99 tahun, limit RM100K setahun dan tiada limit sepanjang hayat).

So walopun bayaran Medical Cards & health insurances kami berempat dalam RM6++/bulan…lebih kurang cam nak bayar monthly installment kete or rumah, den & buong harap nih adalah keputusan kami yang terbaik untuk kesejahteraan kami sejagat gittew.

Ada blog nasihat kewangan mana ntah ada cakap bayaran untuk hal-hal berkaitan kesihatan termasuklah insuran dan medical cards bolehlah dimasukkan di dalam kategori pelaburan jangka masa panjang camtuh sebab apabila kita sakit, kita boleh terus dirawat tanpa mengeluarkan simpanan tunai kita on the spot gittew.

Bukan nak berharap ada yang sakit teruk….harap-harap dijauhkan sangat. Medical Card nih disediakan supaya sekiranya sesuatu berlaku, kami tidak akan menyusahkan sesiapa coz kami hanya ada kami sendiri-sendiri sahaja.

Money…why you no grow on tree? Isk isk isk isk……

p/s mungkin untuk sesetengah orang rege monthly installment bulanan tuh tak la semahal mana tapi untuk kami nih, nilainya tuh agak tinggi.

0 Comments