La….tak abis-abis lagi rupanye ceita pasal hal BF nih hehehhehehe. Kali nih den nak ceite pasal checklist apa yang den rasa penting kena ada untuk menjayakan penyusuan ibu secara eksklusif. 

Breast pump 

Den beli breast pump electric Spectra tahun 2010 (1 set dengan cooler bag, 3 ice packs & 6 storage bottles rege RM480). Nih den letak kat opis untuk pam susu kat opis. Den beli juga manual breast pump Avent tahun 2010 rege RM 289 untuk den angkut ke hulu ke hilir, masa keje kat site ke, kursus ke, balik kampong ke, etc sebab ianya lebih kecik & ringan.

Nak beli electric or manual pam je ke terpulang pada diri masing-masing. Cumanya yang manual nih untuk den lenguh skit la nak mengepamnya tapi den still beli sebab mudah nak bawa ke hulu ke hilir.

Jenama apa pun terpulang kepada kemampuan poket masing-masing. Den beli Spectra coz pada masa tuh Spectra adalah pam yang paling murah yang den jumpa.

Alhamdulillah kedua-dua pam yang den beli tahun 2010 tuh masih berfungsi dengan baik sampai sekarang.

Storage bottles

Masa zaman F den memang beli botol yang biasa dijual kat kedai ibu & anak tuh. Yang biasanya rega dalam RM35 untuk 6 botol tuh. Banyak gila kot spend duit untuk beli botol tuh. Rasanya den ada botol tuh dalam 60 biji.

Lepas susu dah tak beberapa nak ada & den tak dapat buat EBM lagi, den bagi almost 40 botol pada adik den.

Masa A pun den beli jugak botol-botol nih dalam 30 botol.

Den ada jugak beli plastic beg BPA Free untuk simpan EBM nih. Bley tahan jugak regenya & ianya kena pakai buang camtuh.

Bila tak cukup jugak botol-botol & beg plastic tuh, buong kata toksah la beli dah botol-botol camtuh coz bila tak guna nanti cam terbiar camtuh je. Dia kata cari la tupperware yang BPA Free yang bley guna kengdian hari untuk simpan makanan, etc. 

Alih-alih tuh masa dok cari senduk kat Tesco, terjumpa tupperware yang ada BFA Free. Comel-comel & color block plak tuh. So den amik la 6 biji, 3 pink & 3 hijau. Satu baru RM3.90. So 6 bekas tuh tak sampai pun RM25. 

Selamat la duit den. In sya Allah bila dah selesai depa menyimpan stok EBM, depa bley berbakti as bekas letak nasi goreng bagai.

Cumanya bila kita simpan susu dalam bekas Tupperware nih, omak kena rajin la skit coz sebelum dianto ke nursery EBM tuh still la kena dimasukkan dalam botol-botol yang biasa untuk memudahkan pengasuh kat taska panaskan susu tuh. So omak kena la rajin skit ye pindahkan EBM dari Tupperware tuh ke dalam botol biasa tuh. Kita kena mudahkan pengasuh supaya depa tak rasa leceh nak pesoh anak kita. Yalar bukan anak kita sorang je dia nak pesoh.

Ada officemates yang letak EBM dalam bekas dadih yang comel-comel tuh. Okay je den rasa.

Cumanya kalo omak-omak concern dengan BFA Free tuh, bley la cari bekas Tupperware yang BPA Free tapi harga mampu milik.

Ice packs dan cooler bags

Nih den sediakan 2 set. 1 set ada 1 cooler bag & 3 ice packs. 1 set den anto ke taska setiap pagi & bawa balik waktu petang ke rumah. 1 set lagi den bawa ke opis & bawa balik waktu petang kat umah. Yang set kedua nih jugak la den bawak ke hulu ke hilir ke site, kursus, etc.

Ice packs & EBM dalam cooler bags nih dikatakan boleh tahan 8 jam.

Salotape utk tarikh & masa susu dipam

Salotape putih yang kita boleh tulis atasnya dengan pen biasa ke marker ke.

Masa zaman F dulu, gigih den tulis tarikh & masa EBM tuh dipam.

Masa zaman A plak, disebabkan den dah agak malas, den cuma tulis tarikh & abjad je. Contoh 15/4A (bila den pam EBM first time pada tarikh 15 April 2014 tuh). Untuk masa seterusnya akan jadi 15/4B & seterusnya 15/4C, 15/4D, etc. Kalo 1 hari tuh pam EBM memang melimpah ruah sampai jadi 15/4Z, EBM seterusnya boleh dilabelkan as 15/4AA, 15/4BB, 15/4CC, etc.

Breast pads

Bagi ibu menyusu yang susunya memang banyak sampai kadang-kadang meleleh kena baju tuh, benda nih memang wajib ada rasanya especially untuk mommies yang bekerja. Sure agak segan bila tengah mesyuarat ke tengah diskus dengan opismate, tiba-tiba ada jaluran kat baju akibat lelehan susu.

Macam den yang susu biasa-biasa nih memang tak perlukan breast pads.

Nursing bra

Nih pun den rasa terpulang kepada kesesuaian ibu menyusu tuh sendiri.

Masa F den memang ada beli a few nursing bras tapi macam terleceh plak bila nak BF guna nursing bra. End up memang pakai sekejap je la. So untuk first time mommies den cadangkan tak perlu beli banyak nursing bras nih sebab harga dia pun boleh tahan. Beli dulu 3 helai camtuh. Kalo sesuai & memudahkan boleh tambah bilangannya kengdian.

Masa A, den tak beli langsung nursing bra.

But again, terpulang pada kesesuaian ibu-ibu k. Ada mommies yang den kenal yang depa boleh guna nursing bra tuh as bra biasa lepas depa dah tak BF.

Nursing blouse

Nih pun terpulang kepada keperluan dan kesesuaian ibu-ibu yang menyusukan.

Zaman F, den beli 2 helai je blouse menyusu.

Masa A, den tak beli langsung walopun ada banyak jenis dah nursing attires nih daripada nursing blouse sampai la ke jubah yang direka khas untuk ibu menyusu.

Den nih kan old skool & tak up to date langsung pasal fesyen baju ke tudung ke.

So den lebih selesa & okay je pakai tshirts yang dok ada.

Kain selubung

Orang kampong cam den panggil kain selubung. Orang la nih panggil nursing ponchos atau nursing covers.

Nih penting especially bila kita terpaksa BF dekat public area yang kadang-kadang walopun ada surau, etc, kita tak sempat nak pegi sebab budak-budak tuh dah melalak macam kena dera coz nak menyusu sangat-sangat.

Ada nursing ponchos atau nursing covers yang pelbagai corak, warna, chantek, etc.

Den guna kain lampin & kain bedung je hahahahhaha.

Cam den cakap den nih old skool & bukan lah emak yang urban pun. So den guna je la kain lampin & kain bedung (den beli kain kat Nagoya 1.5 m di mana regenye semeter RM2, jahit tepi....tadaaa siap dah kain bedung). So den guna kain yang memang sedia ada & murah. 

Cumanya ia tak la secantik nursing ponchos atau nursing covers tapi in sya Allah ia masih dapat melaksanakan tugasannya semampu mungkin iaitu melindungi baby yang dok BF tuh supaya kalo ada orang tertengok depa tak meroyan & memviralkannya kat FB, etc.

Krim untuk nipple crack, etc

Kena standby la paling kurang satu coz kalo terjadi tragedy nipple crack nih memang menitik-nitik ayaq mata & menyebabkan kita berada dalam dilema. Nak BF anak tapi dalam masa yang sama kena menanggung kepedihan yang sampai ke ulu hati. Tuh la pasai syurga bawah tapak kaki omak ye tak.

Tak kisah la krim yang organic ke yang biasa.

Den beli yang biasa yang paling murah jenama Pureen kot tak ingat dah.

So nih adalah checklist yang den rasakan penting untuk ibu-ibu yang merancang nak menjayakan penyusuan ibu eksklusif k. Mungkin ada perkara yang tertinggai tapi nih yang den teringat.

0 Comments