Alhamdulillah....akhirnya berjaya mengabiskan baca buku nih dalam tempoh almost 3 minggu.
 
Ceite pasal Prof Robert Langdon yang kena membantu CIA dalam mencari seorang penjahat yang fanatic gila nak membongkar rahsia Ancient Mysteries yang boleh dirungkai oleh pyramid yang dilindungi oleh group elite Freemason.

Dalam masa yang sama dia nak selamatkan mentor dia, Peter Solomon yang ditangkap oleh penjahat tuh sebab Peter adalah Grand Master Freemason & adik Peter, Katherine Solomon seorang saintis yang terkenal dalam bidang Neonitic science yang tengah buat kajian samada jiwa (soul) manusia boleh diukur atau tak secara saintifik.

Ha....den nak menulis summary nye skit pun den dah nak penin, cenggitu jugak la jalan cerita dalam buku tuh.

Macam-macam la Robert Langdon & semua yang terlibat kena tempuh sebelum akhirnya depa selamat & dapat merungkai kisah Ancient Mysteries tuh.

Antaranya Robert ingat dia dah mati dilemaskan padahal dia diletakkan dalam breathable liquid. Masa nih fikiran dia terawang-awang berada antara hidup & mati camtuh, Peter kena potong sebelah tangannya, etc.

Ending buku nih sama macam buku-buku yang lain di mana kita tak sangka penjahat tuh sebenarnya orang yang dekat dengan kita & misteri yang nak dirungkai tuh sebenarnya ada jawapannya di depan mata ala-ala it just a matter of perspective on how you look into certain matters gittew.

Twisted plot & ending yang tak disangka.

Dalam buku nih, kita didedahkan skit dengan perkara-perkara berkaitan Freemasons termasuklah rituals bila nak jadi member di mana setiap peringkat (degree) ada ritual yang tersendiri yang macam misteri nusantara gitu.

Buku nih jugak memberi gambaran tentang bangunan dan monumen yang ada kat Washington DC & dikaitkan dengan beberapa fasa dalam Bibble.

4 star tapi tak lalu kot nak baca lagi sebab pedih otak rasanya nak mendigest jalan ceitenye heheheehehee.

Buku-buku Dan Brown nih memang kebanyakannya melibatkan simbol, misteri, sejarah dan sains yang berselirat jalan ceritanya yang melibatkan hero, Robert Langdon, professor kat Harvard.

Empat buku seumpamanya Angel and Demon, Da Vinnci Code, The Lost Symbol & Inferno adalah dalam genre & plot yang sama spesies.

Memang agak heavy untuk den yang sel-sel otak dah berhenti berhubung nih. Ada a few paragraphs yang den memang kena ulang baca coz tak paham apa yang dah berlaku tuh.

Buku nih memang legend sangat dalam perkara yang berkaitan dengan buku-buku dalam hidup den coz dari mula den beli buku nih tahun 2013 sampai la tahun 2015, dah beberapa kali den coba baca buku nih, den hanya mampu baca buku nih sampai Chapter 5 je. Setiap kali pun mesti sampai bab  tuh je tatau nape. Mysterious sungguh.

So den dah boleh cross checklist 'a book you've previously abandoned'.
Ramai kawan ingat den bawa Quran masa den dok kelek ke hulu ke hilir nak mengabiskan baca buku nih. Deep sangat k.
Dah bertahun-tahun coba baca buku nih sampai terhilang kulit depannya
Angkara si budak tembun si A tuh huhuhuhuhu

0 Comments