Den abis baca buku nih minggu lepas. Tak sempat-sempat nak ceite pasal buku nih. Den amik masa 3 hari untuk abiskan baca buku nih. Seperti biasa, kebanyakan masa den baca buku nih adalah dalam perjalanan pergi dan balik lawatan tapak.

Den terberkenan nak beli buku nih masa Big Bad Wolf kat MAEPS Serdang  a few months back sebab buku nih dah diadaptasi jadi movie yang mana heronye adalah Denvel Washington dan heroinnya adalah Angelina Jolie. Den pernah tengok movie nih sekali je.

Rasanye ceite dalam movie yang mengadaptasi buku nih diubahsuai skit jalan ceitenye sampai la ending nye kalo den tak silap la.

Buku nih ceite pasal Lincoln Rhyme, sorang criminologist dan ahli forensic yang sangat terror, cemerlang, gemilang, terbilang bagailah sebab dia hero kan yang bekerjasama dengan sorang detektif muda, Amelia Sachs yang sangat chantek meletops macam model tapi cerdik (dah nama heroin memang takde cacat cela la gittew) untuk tangkap sorang pembunuh bersiri yang dok membunuh dengan kejam mangsa-mangsanya dan amik tulang-tulang mangsa sebagai souvenir camtuh.

Rhyme nih lumpuh seluruh anggota badan sebab ditimpa runtuhan bangunan masa dia pernah menyiasat satu kes. Dia cuma boleh gerakkan kepala dan beberapa jari dia. Sebenaqnya dia dah macam putus asa untuk hidup sebab keadaan dia tuh dan tengah berusaha untuk cari orang yang sanggup bunuh dia tapi masih tak berjaya.

Walopun mulanya dia memang tak mau terlibat langsung bila kawan-kawan dia dari balai polis mintak tolong dia untuk cari dan siasat pasal mamat pembunuh bersiri tuh coz dia nak mati sangat-sangat, dia akhirnya setuju untuk tolong depa coz pembunuh tuh memang sangat kejam dan sadis.

Masa depa dok menyiasat kes pembunuh bersiri tuh, Rhyme dan Sachs get to know each other better dan depa sajak la bekerjasama camtuh.

Memang stress membaca buku nih especially bila Rhyme dan Sachs dok mengejar masa dan clues yang ditinggalkan oleh pembunuh bagi pembunuhan seterusnya. Dalam dok suspense tuh, pembantu Rhyme, si Thom yang dok uruskan diri Rhyme untuk bagi ubat, mandikan dia, etc sejak setahun dulu selalu je terbuat lawak secara tak sengaja bila dia dok berbalah dengan Rhyme pasal kedegilan Rhyme pasal macam-macam perkara (tak nak mandi, tak nak tido, tak nak terima tetamu, etc).

Akhirnya lepas bunuh beberapa orang termasuklah beberapa orang anggota polis dengan kaedah yang kejam yang ditiru dari buku Crime In Old New York (tanam orang hidup-hidup, biarkan orang kena asap panas, etc), pembunuh tuh berjaya dibunuh oleh Rhyme. Pembunuh tuh adalah orang yang sangat dekat dengan Rhyme dan memang la sangat tak tersangka.

Lepas kes nih selesai, Rhyme tetap kekal nak bunuh diri tapi disebabkan ada kes lain yang perlukan khidmat dia, dia terpaksa lupakan dulu hasrat nak bunuh diri demi kesejahteraan sejagat dan terus bekerjasama dengan Sachs.

Buku nih merupakan buku pertama dalam siri buku-buku penyiasatan oleh Rhyme dan Sachs.

Lepas baca buku nih baru la den tau ‘Unsub’ yang selalu disebut-sebut dalam drama series Criminal Mind tuh adalah ‘unknown subject’. Ada banyak lagi singkatan yang biasa polis guna dalam forensic terms den jumpa dalam buku nih macam COD (cause of death) dan PE (physical evidence).

4 stars. Best lagi-lagi bila dok imagine Denzel Washington dan Angelina Jolie masa dok baca buku nih hehehehheehhehe.

0 Comments