Dalam 3 minggu lepas dapat berita adik member meninggal dunia Rabu lepas due to breast cancer. Dia terlambat bagitau den sebab telefon dia rosak dan dia tak ingat nombor telefon den.

Bulan lepas den baru tau breast cancer dia dah stage empat. Rancang nak melawat dia lepas dia stabil skit coz dia tak bersedia nak terima pelawat. Den paham coz bila kita sakit nih lagi-lagi kalo kita sakit teruk, kita memang tak larat/tak mau jumpa orang luar sebab kita nak spend masa untuk ibadah, etc.

Den kenai N nih sejak umoq dia 15 tahun. Seorang yang happy go lucky. Kecik molek tapi kuat semangat sehingga ke akhir hayat seperti yang diceritakan oleh member den. Katanya N sangat positif dia akan sembuh daripada kanser tuh.

N baru 34 tahun. 4 tahun lagi muda daripada den. Anak-anak dia 7, 5, 4 dan 2 tahun. Breast cancer dikesan sejurus lepas dia bersalin anak yang last tuh.

Mati itu pasti. Ustaz selalu pesan dan kita semua pun dah paham. Takut nak mati tapi tau kita akan mati jugak nanti bila sampai masa. Tak awal sesaat dan tak lambat sesaat bila meninggal nanti.

Cuma sedih sangat sebab anak-anak N masih kecik-kecik terutamanya anak yang bongsu tuh. Masa dok buat rawatan lepas tau ada breast cancer, N terpaksa putuskan susu badan dengan baby tuh abruptly sebab tak tahan sakit. Masa N dah terlantar sakit tak larat nak bergerak sangat bermula beberapa bulan lepas, anak bongsu yang dah pandai berjalan dan bercakap skit tuh datang meleset-leset kat tepi katil N baring nak bermanja, nak mintak dukung, etc.

Member den ceite lepas N meninggal dunia, semua anak-anak dia pakat demam sebab rindu kat N. Hari-hari dok cium gambaq N. Yang bongsu tuh dah boleh cakap skit-skit dok cakap ‘mummy tido kat kubur’.

Den tak tanya banyak soklan kat member den pasai di saat N nak meninggal dunia, anak-anak dia, parents dia, etc sebab sangat sedih.

Serious sangat sedih k.

Banyak nak dicoretkan sebenaqnya pasai N nih tapi den sebak sampai tatau nak tulis apa.

Untuk parents N….takziah…..hati tentu sangat patah riuk mengebumikan seorang lagi anak. Allahyarham kakak N, anak sulung family nih jugak meninggal dunia due to breast cancer masa berumoq 34 tahun 8 tahun lepas dan meninggalkan 2 orang anak yang masih di sekolah rendah ketika tuh.

Untuk mana-mana keluarga, hati mak ayah akan sangat tersiat-siat bila mana mereka mengebumikan anak mereka sebab secara biasanya ibu bapa ingat mereka akan meninggal dunia dulu sebab umur mereka lebih tua walopun kita sering diingatkan yang mati tuh akan berlaku apabila sampai masanya tak kira umur.

Untuk anak-anak N, harapnya anda semua akan sangat-sangat disayangi berpanjangan dan dididik oleh abah, nenek, mak dan bapa sedara. Kalo dapat ibu tiri nanti, harap-harap ibu tiri adalah seorang yang baik hati, berlemah lembut dengan kalian dan ikhlas sayang kat korang.

Alfatihah untuk N. Semoga ditempatkan di kalangan orang beriman.

Entry seumpama ini adalah sangat sukar untuk dizahirkan dengan kata-kata dan secara tak langsung den akan terkaitkan tentang what will happen to my kids if it so happen I die now. They are so young. I am so sad.

0 Comments