Semalam jiwa agak terganggu.

Pagi-pagi dah tertengok ceite pasal:

1. Sorang omak dera anak dia umoq 2 tahun 11 bulan sampai mati. Anak kembaq lagi sorang cedera parah. Anak 9 bulan lebih pun cedera.

2. Sorang omak kat Indonesia (kalo tak silap) tikam anak umoq 2 tahun dia 28 kali sampai terkeluaq usus budak tuh sebab suami dia tinggaikan dia.

3. Sorang tukang jahit lelaki kat india mengaku merogol dan mencabul lebih 200 ke 300 orang pelajar.

Then malam pi tengok la plak video-video kat FB People for the Ethical Treatment of Animals (PETA):

1. Ladang penternakan buaya di Vietnam untuk diambik kulitnya untuk buat beg, tali pinggang, etc untuk branded products macam LV. Kesian tengok buaya tuh ditoreh kepala dia hidup-hidup. Lepas tuh dimasukkan besi melalui torehan tuh. Tergedik-gedik kaki buaya tuh masa tuh. Lepas tuh depa skin the crocodile alive k. Lepas depa siat kulit buaya tuh, ada sekoq buaya tuh masih berdenyut k daging dia. Ikut pekerja kat situ, buaya akan mati dalam masa 4-5 jam lepas kulit depa disiat. Serious tragis k.

2. Tempat harvest bulu binatang macam musang, etc untuk buat kot bulu di China dan Amerika. Condition sangkar binatang tuh semua memang sempit dan kotoq gila la. Lepas tuh binatang tuh ditarik dengan ekoq dan dihempuk ke tanah berkali-kali. Tergedik-gedik la musang, etc tuh kat atas tanah tuh kesakitan. Depa pun disiat masa depa masa hidup. Yang paling tragis lepas kulit depa semua disiat, musang, etc tuh hidup lagi k walopun tinggai isi je…depa siap kedip-kedip mata lagi. 

3. Tempat penternakan itik dan angsa bagi penghasilan foie gras (hati itik yang telah digemukkan). Kebanyakan itik dan angsa nih diletakkan dalam sangkar yang ngam-ngam badan depa supaya depa tak bergerak dan untuk memudahkan depa dipaksa makan (force-feeding) jagung melalui tiub/alat khas yang agak panjang 2,3 kali sehari. Kalo tengok dengan mata kasaq macam sejengkal orang dewasa jugak panjang tiub tuh. Macam kan boleh je esophagus itik dan angsa tuh cedera masa depa dipaksa makan.

Ada itik dan angsa yang mati tercekik sebab dipaksa makan. Hati yang digunakan sebagai foie gras nih adalah lebih kurang 3 kali ganda besaq daripada hati itik dan angsa biasa. Ada itik tuh depa kepit kepala dia kat dinding untuk force feeding sampai berdarah-darah kepala kawan tuh.

4. Tengok plak video pasai baby elephant yang baru lahir dipisahkan dari omaknya dan dilatih untuk pertunjukan sarkas. Dah la trainer dia garang. Dok la sebat anak gajah tuh dengan cemeti. Menitik-nitik ayaq mata anak gajah tuh. Adoi la…remuk hati den.

Ada banyak lagi video PETA yang den tengok tapi tak lalu nak cerita sebab sadis dan tragis.

Untuk kes 2 orang omak mendera dan membunuh anak kat atas tuh, den tatau the whole facts…samada depa memang ada meroyan ke ape….so den tak bley nak komen.

Untuk pakcik tukang jahit kat India tuh kan memang la kejam sangat. Ambik kesempatan kat budak-budak yang tatau apa. Membuat tindakan yang tidak berperikemanusiaan dan merosakkan masa depan budak-budak tuh. Sure depa trauma. Yang nih kalo dicadangkan hukuman ‘kasi’ pun rasanya boleh kot disokong.

Videos pasai animal abuse oleh PETA memang serious menyayat hati. Walopun ada sesetengah perkara yang PETA bongkarkan dan syorkan macam suruh ‘go vegan’ den tak beberapa setuju tapi den menyokong penuh kalo depa nak menghapuskan amalan yang mendera binatang secara berleluasa nih lagi-lagi kalo untuk membuat produk dan mengisi tembolok manusia yang ikut nafsu melampau nih.

Tapi kalo nak diikutkan, videos nih kena dituju kepada kumpulan sasar iaitu depa yang kaya kayak coz sape pun yang mampu beli barangan macam mink coat, handbag, wallet & belt daripada LV, perhiasan daripada gading gajah atau makan makanan yang dikategorikan sebagai luxury food atau makanan mewah macam foie gras, shark fin soup, caviar , etc kalo bukan orang kelompok premium dan elitis nih kan.

So sebenaqnya PETA kena tackle this kind of target group….the rich people…giving them awareness about the origin of their stuff and food.

Rakyat marhaein macam den nih dengaq pasai caviar atau foie gras nih pun bila tengok ceite James Bond atau Masterchef je. 

Kesimpulannya bagi den depa yang menyeksa binatang nih adalah contoh ‘manusia membuat kerosakan di muka bumi’ sebagaimana yang dinyatakan di dalam Al-Quran.

p/s 1 memang takde gambaq sebab semuanya ngeri, menyedihkan dan meruntuh jiwa.

p/s 2 nih just ceite sekupang je pasai kekejaman manusia. Belum nak cerita pasai perang ke genocide ke ape ye. Tuh lagi tragis.

p/s 2 membaca atau tengok video pasal isu semasa dan perkara camnih selalu buat mood den ke laut. Sebab tuh la den lebih suka baca People Magazine atau US Weekly. Teruk sungguh perangai kan. Sedaq dah patut lebih banyak baca Quran tapi ntah bila la nak abis laghonye nih….haishhhh……

0 Comments