Kemain nko tajuk omputih ye.

Tapi serious Pak Eddie nih sangat cemerlang menjalankan tugasnya sebagai tourist guide yang sangat passionate dengan kejenye.

Antara anekdot yang den teringat masa sembang dengan Pak Eddie.

Maksud BALI adalah Bersih, Aman, Lestari dan Indah.

On Balinese People (pure orang Bali). Orang Bali akan berkahwin selepas makwenya mengandung. Mengandung dulu baru kawin. Tuh memang adatnya.

Jika dah kawin, anak yang dilahirkan perempuan. Suaminya boleh dibenarkan kawin lagi sorang. Jika dapat anak perempuan jugak, kena ambil anak angkat lelaki daripada adik-beradik.

Polis adat lagi berkuasa daripada polis biasa.

Jenayah memang minima sebab jika ada pencuri yang ditangkap, dia akan diserahkan kepada polis ada, kalo terbunuh, polis biasa pun tak bley buat apa.

Soalan : Kenapa resort nih namanya Sapulidi Resort dan Spa
Pak Eddie : Sebab udah ngak ada nama lain lagi yang available.
He has a funny bone in him.

Ada banyak upacara agama di Bali.

Orang luar tidak dibenarkan memiliki hartanah di Bali. Boleh memajak tanah tapi tanah mesti atas nama orang Indonesia.

Uber dan Grab tidak dibenarkan beroperasi di Bali.

Zidane dan David Beckham ada membangunkan perkampungan sukan di Bali tapi tanah masih milik orang tempatan.

Omputih akan berjalan-jalan di Bali dari sebulan hingga 2 bulan atau sehingga visa depa tamat. Depa biasanya akan duduk di homestay yang bayarannya dalam RM 1,500 - RM 2,000 sebulan.

Bangunan di Bali tidak dibenarkan dibina melebihi tinggi pokok kelapa sebab kelapa adalah objek suci kat Bali nih. So hotel semua paling tinggi adalah 4 tingkat.

Restoran Bebek Tepi Sawah yang popular di Bali adalah was-was untuk dimakan sebab tak pasti cara penyembelihannya.

Presiden Jokowi adalah Presiden yang terbaik Indonesia pernah ada.

Masyarakat Trunyan tidak mengebumikan mayat tetapi setiap mayat akan diletak di pokok cendana sampai la reput. Tak akan bau busuk sebab bau pokok cendana wangi sangat.

Mayat penganut hindu perlu dibakar supaya rohnya sampai ke syurga. Kos pembakaran memakan sehingga ratusan juta rupiah. Kalo tak cukup duit untuk bakar mayat, mayat akan disimpan dulu di bawah rumah (di tempat khas yang memang disediakan) sehinggalah anak lelaki atau cucu cicit mempunyai duit yang cukup untuk buat upacara pembakaran tuh.

Nombor plat kenderaan kat Bali nih berbeza ikut warna. Pak Eddie kata kete polis akan pakai plat warna kuning. Majlis bandaran akan pakai plat warna hijau ke merah (dah tak ingat). Tapi yang pasti sapa yang beli kete @ motor yang masih ada hutang dengan bank, plat nye warna putih. Sapa yang dah takde hutang dengan bank, plat nya warna hitam.

#den terpikir kalo konsep warna camnih terpakai kat Malaysia, haruslah 90% plat kete kita warna putih sebab ramai kot yang berhutang dan lama jangkamasa hutang tuh (9 tahun).

Souvenirs sesuai dibeli kat supermarket Krishna atau Bali Agung.
Ternampak kebun bunga gemitir masa on the way ke Ayunan Wanagiri Buleleng. Minta Pak Eddie berhenti tepi jalan untuk amik gambo sekupang kat sini. Pak Eddie pun layan je.

0 Comments