Dari Pura Uluwatu ke Pantai Suluban nih dalam 20 minit jugak naik motor. Parking motor kat sini Rp 3,000 @ RM 1 sekali masuk. Takde tiket masuk ke kawasan nih.
Parking moto kat sini
Mula-mula turun tangga kat sini
Nih tangga yang agak ngeri tuh

Nak turun ke pantai tuh agak ngeri skit sebab turun bukit dengan tangga yang agak curam. Untuk den yang tak ace adventura nih memang la termelembap dan terpleot skit nak turun tuh. Kena extra berhati-hati.

Pantai dia nih berbatu-batu dan macam dalam gua. Pasir dia tak halus macam kat Pantai Pandawa tapi still chantek pantai dia.
Berlumut-lumut batunya. Kena extra careful.

Untuk fotografi memang chantek cuma nak kena rajin panjat batu-batu di sana sini. Jenuh jugak k sebab batu dia agak licin dan tajam. Kalo tak kena gaya memang la tergolek.

View memang sangat chantek.


Ramai je orang tempatan yang ada kat sini masa kitaorang pergi tuh. Ada 2,3 orang toddlers dok mandi sambil dipantau oleh parents depa. Ada sorang minah tuh tatau la preknen 8 bulan ke berapa tapi selamba je dok berjalan-jalan kat batu tuh.

Lepas berjalan kat pantai dia sekupang dua, den ajak member den lepak jap kat restoran yang ada kat belah atas pantai nih. Mula-mula dia malas nak pi tapi den paksa jugak sebab nak tengok view pantai dari atas.
Jalan ke restoran
Surf boards

Tak sia-sia panjat tangga sampai ke atas nak menyampai kat restoran tuh sebab view dia memang chantek. Lepak sekejap minum ayaq mineral sambil melayan angin yang best.

Dari atas nih bley nampak ramai omputih dok surfing belah atas skit sebab ombak dia kuat.
The view
Belah kanan bawah tuh orang putih dok surfing

Memang kat restoran nih penuh dengan omputih je la.

Ada anak omputih nih dalam umoq 1 tahun lebih duduk dalam stroller relaks je. Siap senyum-senyum bila kita agah. Tak bley bayangkan macam mana depa usung stroller bagai turun naik tangga. Memang terror la depa nih.
Yang bintik-bintik hitam kat tengah laut tuh adalah orang dok surfing

Pantai Suluban nih antara spot yang best untuk berehat. Dia ada homestay dengan restoran. Kedai souvenirs dan baju pun ada beberapa buah kat sini.

So memang bley sangat nak melepak-lepak kat sini nak baca buku ke, berangan ke ape ke. Cuma den rasa kalo dah alang-alang nak melepak lama kat sini harus la belajo surfing untuk lebih berbaloi. Nih untuk sapa-sapa yang adventure la. Untuk den nih ha, dapat melepak tengok laut pun dah cukup happy dah.

Bila ombak besar pergi surfing. Bila dah penat surfing melepak membaca buku @ tengok view sunrise dan sunset. Kan heaven tuh.

0 Comments