Semalam den baca pasal 2017 FORBES Top Earning Celebrities (seperti biasa den dan perkara lagho berpisah tiada).

Semua yang dalam list tuh bermula dengan pendapatan terendah di tangga ke 100 sebanyak US $ 32 juta. Yupp….yang terendah adalah US $ 32 juta. Juling mata tengok nombor kalo kita convert nilai ke RM di calculator tuh. Banyak sangat nombornya.

Senarai tuh mengambil kira artis (penyanyi, pelakon dan comedian), ahli sukan (pemain basketball, golfer, footballer, tenis, pemain baseball, pemandu F1), DJ, personality televisyen dan radio,  dan penulis novel.

Jumlah keseluruhan pendapatan 100 orang nih adalah US $ 5.1 billion, melebihi GDP bagi sesetengah Negara ye.

The usual suspects macam Ronaldo, Tom Cruise, Tiger Woods, Rihanna, Jay Z, The Rock, Vin Diesel, Ryan Seacrest, Simon Cowell, Lewis Hamilton F1, Ed Sheeran, Taylor Swift, Kim Kadarshian, Adele, Justin Bieber, Roger Federer, etc memang ada dalam list tuh. Ada yang den tak pernah dengaq pun.

Shah Rukh Khan, Salman Khan, Akshay Kumar dan Jackie Chan pun termasuk dalam senarai nih ye.

Yang paling muda dalam list nih adalah Kendall Jenner, 19 tahun dengan pendapatan $ 41 juta (nombor 59). Yang paling tua adalah Sir Paul McCartney, 74 tahun dengan pendapatan $ 54 juta (numbor 32).

Yang terkejutnya si P.Diddy adalah top earner (no. 1) dalam senarai tuh ye dengan pendapatan US 130 juta. 

A part of depa kaya kayak disebabkan market depa luas, depa takde kira halal haram, etc tuh kita letak tepi ye.

Tapi nanti ada plak yang kata ‘yalar….Allah kan dah janjikan dunia nih syurga untuk orang kafir’ tapi kita jangan lupa Allah jugak suruh kita berusaha keras bagi mengubah nasib kita kan. 

Mentaliti ala depa kaya pun nanti akhirnya depa masuk neraka jugak walopun depa menderma pada institusi kanser, etc perlu kita buang jauh-jauh sebab hidayah Allah kita pun tatau. Kita nih confirm ke mati dalam iman? Kita nih dah banyak bersedekah ke?

Yang den adore dekat beberapa orang dalam list nih adalah ada antara depa pernah merempat, jadi gelandangan, berasal daripada keluarga sangat susah, ada yang makan sekali sehari, ada yang masuk jail, bangkrap/muflis, hidup atas ehsan kerajaan, ada yang pernah nak bunuh diri, bermula dari bawah (jadi back up dancer, etc), pernah ada public meltdown, hilang hak penjagaan anak, isu mental health, masalah dadah, masalah kesihatan, masalah jenayah senjata api, dikatakan tak cukup kachak/kurus, etc untuk jadi retis, etc lagi kisah sedih tapi depa tetap bersemangat untuk buat benda yang depa suka dan akhirnya depa berjaya bangun, berusaha keras, etc sehingga berjaya ke tahap mempunyai pendapatan yang banyak gila nombornya.

Ini yang patut kita contohi. Sentiasa bersemangat untuk terus berusaha bagi apa-apa perkara yang kita target walopun banyak gila obstacles nye.

Bagi den, kita perlu berusaha menjadi kaya kayak supaya kita dapat membayar lebih banyak zakat pendapatan, kita boleh membantu golongan yang memerlukan, etc.

Having quite some money sebenaqnya boleh memberikan kita peace of mind. Peace of mind is very important to me.

Eh….banyak plak bebelnya ye hehehehehehe.

Antara info yang den baru tau berdasarkan artikel nih adalah:

1. penyerang Manchester United diberi imbuhan berdasarkan berapa banyak gol yang dijaringkan (nih mungkin diapply di kelab-kelab bola sepak lain tapi den baru je tau).

2. setiap konsert di satu tempat yang dibuat oleh Coldplay akan memberikan depa US 5 juta. 1 konsert di 1 tempat je ye. Maknanya kalo konsert tuh 2 jam, dia menjana pendapatan US 5 juta dalam masa 2 jam je. Lepas tuh kat Malaysia nih, ada retis minta RM 10 ribu untuk 4 lagu pun kita dah bising. 

3. kebanyakan ahli sukan dalam list nih mempunyai berenyut-renyut penaja. Sangat berenyut k.
4. Conor McGregor, bintang UFC bertanding 2 kali je sepanjang 1 tahun penilaian oleh Forbes nih dibuat tapi pendapatan dia $ 34 juta. 

5. Dr Dre pernah dapat pendapatan $ 620 juta pada tahun 2014 due to Apple Beats buyout. Kata Forbes ‘the largest single year payday for a living musician in history’. Gila babi punya pendapatan.

6. Group yang mana most of the members dah masuk dalam kategori umoq wajib berpencen (56 tahun) masih dok sakan buat konsert di sana sini ye macam Bon Jovi (siap ada album baru lagi This House Is Not For Sale), Red Hot Chili Peppers (dah 34 tahun group nih. No 32, pendapatan $ 54 juta), Metallica (album baru Hardwired…to Self-Destruct) di nombor 21, pendapatan $ 66.5 juta), Gun N’Roses (nombor 11, pendapatan $ 84 juta).

7. Gordon Ramsay, the only personality berkaitan masakan dalam list nih kat nombor 26 dengan pendapatan $ 60 juta. Dok memaki orang pun kaya kayak ye. Kata Forbes ‘the highest paid man in culinary world’.

8. Adele (nombor 18, pendapatan $ 69 juta) tolak banyak gila penaja tapi still kaya kayak dengan touring.

8. Tak sangka ramai penyanyi irama country ramai yang kaya kayak (Garth Brooks, Kenny Chesney, Luke Bryan, etc).

9. David Copperfield, the magician masih dok buat pertunjukan rupanya. Dia dok performed dengan jayanya di Las Vegas. Nombor 24 dengan pendapatan $ 61.5 juta.

So den senaraikan the first top ten yang mempunyai pendapatan kaya-kayak melampau nih ye:

1. Diddy, $130 million (Musician, U.S.)

2. Beyoncé, $105 million (Musician, U.S.)

3. J.K. Rowling, $95 million (Author, U.K.)

4. Drake, $94 million (Musician, Canada). Yang nih pun den tatau apa lagu dia yang best. Yang den tau dia pernah bergaduh dengan Chris Brown pasal Rihanna.

5. Cristiano Ronaldo, $93 million (Athlete, Portugal)

6. The Weeknd, $92 million (Musician, Canada). Den tak kenai pun dia ni sape dan apa lagu top dia. Yang den tau penyanyi utama dia adalah pakwe Selena Gomez.

7. Howard Stern, $90 million (Personality, U.S.)

8. Coldplay, $88 million (Musicians, U.K.). Den tatau pun lagu Coldplay yang famous apa.

9. James Patterson, $87 million (Author, U.S.). Novel dia yang den paling suka adalah Kiss The Girl dan Along Came A Spider. Mamat nih dah 70 tahun dan masih menulis novel ye.

10. LeBron James, $86 million (Athlete, U.S.). Dia antara 3 pemain basketball yang pernah mendapat gaji $ 30 juta setahun. Lagi dua orang adalah Michael Jordan dan Kobe Bryant. Tinggi gila babi mamat nih 6 kaki 8 inci (2.03 meter). The only black guy appeared on Vogue cover. Lagi dua orang mamat yang pernah jadi muka depan Vogue adalah George Clooney dan Richard Gere.

#jejaka pujaan hati den tuh si Bruno Mars nombor ke 60 je dengan pendapatan US 39 juta. Pasai pa skit sangat bang? Den nak adore P. Diddy plak la sebab dia paling banyak kot pendapatan untuk tahun 2017 nih……heheheheeehehe.

#kaya-kayak nih kosa kata daripada mak mentua den bila bercerita pasai orang ado-ado.

#hari nih baru den tau kugiran tuh stands for kumpulan gitar rancak. Yupp takde kaitan dengan ceite kaya-kayak tapi still den nak tulis supaya tak lupa.

0 Comments