Lepas check out dari hotel, kitaorang terus ke Kalibiru. MPV hanya boleh sampai kat kaki bukit sahaja. Kita memang perlu sewa jeep untuk naik ke kawasan tinggi, tempat untuk kita mengambil gambar dengan sakannya.
 
Kitaorang sewa 2 buah jeep. Sebuah jeep untuk 4 orang penumpang. Masa dalam perjalanan untuk sampai ke tempat mengambil gambar tuh, kitaorang bersembang dengan owner jeep tuh (kebetulan pula dia yang jadi supir untuk jeep kitaorang). Dia maklumkan bahawa semalam atau kelmarin ada jeep yang jatuh di tepi cenuram tuh, nasib baik tiada kematian. Ngeri oooo dengar info macam nih. Memang jalan untuk sampai ke puncak tuh agak ngeri dengan sempitnya. Memang bergantung harap pada skill pemandu jeep tuh.

Dia cerita yang dia dulu pernah kerja kat Malaysia selama beberapa tahun. Balik je Jogjakarta, dia dapat beli beberapa buah jeep hasil daripada gaji semasa bekerja kat Malaysia lalu membuka perniagaan sewa jeep bagi perjalanan ke Kalibiru. Cemerlang sangat kan? Ada target dalam hidup dia. Kerja bersungguh-sungguh kat Malaysia supaya dapat buat perniagaan sendiri bila balik ke Jogjakarta. Macam mana den nak dapat semangat macam nih ye? Hmmmmmmmm.
Dalam 10 minit juga dari tempat sewa jeep tuh nak sampai ke tempat letak kereta sebelum entrance masuk untuk mengambil gambar tuh.

Dari tempat letak kereta tuh, kita kena berjalan kaki mendaki bukit sejauh lebih kurang 150 meter. Walaupun jalan adalah jalan tar tetapi disebabkan kena mendaki bukit, makanya den termengah-mengah la juganya. Sampai je di kaunter tiket yang den dah terlupa berapa harga tiket bagi setiap seorang tuh, memang la kena berehat sebentar mengambil nafas sebelum meneruskan perjalanan mendaki bukit lagi untuk sampai di check point pertama untuk mengambil gambar dengan pemandangan cantik tuh.


Semasa kitaorang pergi ke Kalibiru nih dimaklumkan ada 4 check points untuk bergambar semuanya di mana di setiap check point tuh. Di check point pertama, kita dikenakan bayaran untuk bergambar di situ. Disediakan jurugambar di situ yang akan mengambil gambar kita. Setiap keping gambar dijual dengan harga RM 1.50 kalau den tak silap yang mana gambar-gambar nih akan dipindahkan dari laptop mereka ke dalam handphone kita. 

Jurugambar akan ambil gambar kita beberapa keping. Terpulang pada kita nak beli berapa keping gambarnya.

Mungkin disebabkan check point pertama nih adalah check point yang mula-mula sekali kita akan jumpa selepas mendaki bukit dari kaunter tiket + pelantar yang disediakan untuk bergambar adalah lebih besar, makanya ramai orang nak mengambil gambar di sini. 

Kitaorang kena beratur untuk mengambil giliran bagi bergambar di sini. Sementara menunggu giliran kitaorang dipanggil, kitaorang bergambar di sekitar kawasan nih sebab di mana-mana pun terdapat pemandangan indah.
Check Point 1

Disebabkan den adalah super penakut, agak berdebar jugak masa panjat tangga yang disediakan untuk naik ke pelantar untuk bergambar. 

Di semua pelantar untuk mengambil gambar, semua orang wajib memakai harnest yang diikat dengan kabel bagi tujuan keselamatan.

Kat sini kami ambil gambar berkumpulan sebelum jurugambar mengambil gambar setiap seorang.
Group photo
Memang cantik la gambar yang photographer ambil sebab warna dia nampak terang
Disebabkan kitaorang mengejar masa, kitaorang ambil gambar di 2 check points je. Check point pertama dan check point kelopak bunga. Di check point kelopak bunga, pun dikenakan bayaran yang den dah terlupa berapa. Kemudiannya kita akan dicaj berdasarkan berapa keping gambar yang kita nak download dalam handphone kita.

Di check point kelopak bunga nih, ruang untuk kita naik ke pelantar tuh adalah sangat kecil k. Masa den naik tuh, punggung den ngam-ngam je lepas ruang untuk sampai ke pelantar. Kalau sesiapa yang ada punggung ala-ala Kim Kadarshian memang la tak lepas nak ambil gambar di pelantar nih.

Di antara check points nih jaraknya agak boleh tahan naik turun trail yang elok la dibuatnya. Ada beberapa kedai menjual air minuman dan makanan macam pisang goreng, etc.

Aktiviti flying fox dan merentasi titian gantung juga disediakan di Kalibiru nih tapi ahli rombongan seorang pun tidak berminat nak joint aktiviti nih sebab semuanya sibuk bergambar dengan jayanya.

Lepas sakan bergambar, masa on the way berjalan balik ke tempat letak kereta, den singgah sebentar beli anak ketam dan udang celup tepung. Sedap jugak sebab panas-panas baru goreng dan crunchy. Krup krap krup krap kitaorang makan.

Den rasa tempat nih memang menarik untuk disinggah kalau kita datang ke Jogjakarta sebab ada superb breathtaking view. Cumanya untuk orang tua dan sesiapa yang ada anak kecil macam kurang sesuai sebab nak kena berjalan agak jauh + kena memanjat tangga untuk pelantar ambil gambar + kalau anak-anak suka bergelinjangan macam anak-anak den, agak bahaya sebab tepi gaung kan tempatnya.

In sya Allah bila ada rezeki untuk datang ke Kalibiru lagi, den harap dapat mengambil gambar di semua check point yang ada.

#kan bagus kalau di tempat macam zoo, taman tema, tempat peranginan, etc di Malaysia ni melaksanakan konsep RM 1.50 untuk setiap gambar yang diambil yang dimuat turun dalam handphone kita daripada laptop pengurusan. Tak perlu la caj sampai RM 35 bagi setiap gambar yang diprint. Kalo print atas mug kena caj sampai RM 50. Kadang-kadang harga gambar lagi mahal daripada entry ticket. RM 35 untuk sekeping gambar agak mahal untuk den.

3 Comments

  1. Saya benar-benar akan berterima kasih kepada Allah kerana kebaikan yang anda lakukan dengan membantu saya dan hari ini saya mendapat pinjaman sebanyak RM120,000.00 untuk menyelesaikan masalah saya.
    Saya terima telefon saya pada pagi ini amaran dari bank saya CIMB yang mengesahkan bahawa saya memperoleh pinjaman dalam akaun saya dengan jayanya.
    Saya mengucapkan terima kasih kepada wanita Puan Deborah kerana saya berpegang kepada kepercayaan saya dan dengan rahmat Allah, saya telah berjaya mendapatkan pinjaman saya.
    Terima kasih banyak - banyak.
    Saya juga akan memaklumkan kepada kawan-kawan dan orang tersayang yang memerlukan pinjaman. Terima kasih banyak Deborah, saya berdoa agar Allah menyertai kamu.
    Hubungi Ibu Deborah melalui
    e-mel: avantloanson@gmail.com
    WhatsApp: +6281334785906

    ReplyDelete
  2. Nama: __ Hendi Zikri Didi
    Bandar: _______________ Melacca
    pekerjaan: _ Pemilik perniagaan
    Sebarang notis: ____ hendidi01@gmail.com

    Halo semua, sila berhati-hati tentang mendapatkan pinjaman di sini, saya telah bertemu dengan banyak peminjam palsu di internet, saya telah menipu saya hampir menyerah, sehingga saya bertemu seorang rakan yang baru saja memohon pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada legitamate AASIMAHA ADILA AHMED LOIR FIRM, saya memohon Rm1.3 juta. Saya mempunyai pinjaman saya kurang dari 2 jam hanya 1% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana saya diselamatkan daripada mendapatkan hutang miskin. jadi saya nasihat semua orang di sini memerlukan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA dan saya memberi jaminan bahawa anda akan mendapat pinjaman anda.

    Pusat Aplikasi / Hubungi
    E-mail: ._________ aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ____________________ + 447723553516

    ReplyDelete
  3. SAYA MENYAMBUT ANDA SEMUA DI PAGE INI
    INI IALAH CERITA SAYA

    Saya MURNI SANTI, seorang wanita, ibu, kakak dan rakan dari (Bekasi), Indonesia, saya seorang PENGURUS ESTATE SEBENAR dan saya telah mengalami banyak tekanan kewangan baru-baru ini, tidak ada yang mahu meminjam wang kepada kami untuk menyelesaikan projek komersial kami yang telah dibina dalam beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa syarikat pinjaman palsu yang menuntut sejumlah wang daripada saya tanpa kami menerima pinjaman.

    Saya kecewa, suami saya berusaha sebaik mungkin dan menolong, saya akan membunuh diri kerana kesakitan, terlalu banyak ditanggung dan saya kehilangan harapan, sehingga saya diperkenalkan kepada SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL sebuah syarikat pinjaman yang ditaja oleh bank dunia itu sendiri.

    Saya memutuskan untuk memohon pinjaman dan menghubungi syarikat itu, pegawai pinjaman mereka yang benar-benar memberi saya harapan dan memberitahu saya jangan bimbang syarikat itu akan meminjamkan wang kepada saya, walaupun jumlah yang saya perlukan sangat besar, dan semua yang saya dapat berikan kepada mereka keperluan yang merupakan beberapa maklumat peribadi, yang saya lakukan.

    Saya melalui semua proses, mereka berjanji akan meminjamkan wang yang saya minta setelah mengesahkan saya layak untuk mendapatkan pinjaman, saya diminta untuk menunggu, yang paling mengejutkan adalah pinjaman yang dimasukkan ke dalam akaun saya dan saya mengesahkannya .. Kami syarikat kembali dari segi kewangan dan keluarga saya berjaya dengan baik ini menjadikan hidup saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan kepada semua PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL
    GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

    UNTUK MENGHUBUNGI SAYA
    Murni Santi
    murnisanti55@gmail.com

    ReplyDelete