Nih den dah share kat FB untuk jadi panduan pada sesiapa yang ingin ke 3 Pulau Nusa nih. Den saja share sekali lagi kat blog nih.

Cerita dan kos adalah bermula daripada naik bot di Sanur sehingga balik semula ke Sanur dari Nusa Lembongan. Cerita dan kos tidak termasuk harga tiket flight, transport dari dan ke Ngurah Rai International Airport, shopping, etc.

Tidak menggunakan supir dan kereta. Jalan sendiri samada jalan kaki atau naik motor sambil cari jalan menggunakan Google Map.

Day 1 - naik bot di Sanur ke Nusa Penida - check in di Jati Bungalow di Toya Pakeh - sewa motor untuk 2 hari - Pantai Atuh - Rumah Pohon Molenteng - Tebing Banah @ Banah Cliff Point - Pantai Suwehan (singgah je tak turun pun) - Bukit Tellitubbies - Crystal Bay Beach.

Day 2 - Angel’s Bilabong - Broken Beach - Pasih Andus - Klinking Beach - tengok sunset di pantai di Nusa Penida. 

Day 3 - naik bot di Nusa Penida ke Nusa Lembongan - check in di Yogi Beach Bungalow - jalan tepi pantai - urut badan 2 jam - minum kat café dekat area The Deck sambil tengok breathtaking view - lunch di Warung Chandra - lepak tengok sunset tepi pantai - dinner at Warung Pondok. 

Day 4 - sewa motor - Mushroom Bay Beach - Devil’s Tear - Dream Beach - minum di Warung Putu - Yellow Bridge ke Nusa Ceningan - Mahana Point - Blue Lagoon - Secret Beach - minum di Warung Chandra - dinner at Warung Pondok.

Day 5 - check out dari hotel - lepak tepi pantai Jungutbatu sampai petang - naik the last boat dari Nusa Lembongan ke Sanur - dinner di Warung Mak Beng - balik ke realiti.

Penginapan

Jati Bungalow di Toya Pakeh, Nusa Penida = RM 270/2 malam (dengan breakfast). Boleh jalan kaki dari jeti ke sini. Ada 3 ekor anjing yang sangat peramah huhuhuhu.

Yogi Beach Bungalow, Jungutbatu, Nusa Lembongan = RM 279/2 malam (dengan breakfast). Hotel tepi pantai yang sangat best.

Pengangkutan

Bot dari Sanur ke Nusa Penida = RM 51/orang.
Bot dari Nusa Penida ke Nusa Lembongan = RM 8.50/orang. Dapat harga orang tempatan. Harga untuk pelancong adalah RM 17/orang.

Bot dari Nusa Lembongan ke Sanur = RM 60/orang (booking di hotel + transport dari hotel ke jeti). Kalau beli terus di jeti RM 51/orang.

Sewa motor di Nusa Penida = RM 51/2 hari.
Minyak motor di Nusa Penida = RM 19/2 hari.
Sewa motor di Nusa Lembongan = RM 25.50/1 hari.
Minyak motor di Nusa Lembongan = RM 4/1 hari.

Trak kecil dari jeti di Nusa Lembongan ke hotel di Jungutbatu = RM 13/orang.

Aktiviti

Tiket masuk ke Rumah Batu Pohon di Molenteng = RM 2.60/orang.
Tiket masuk di Broken Beach = RM 5/motor.
Tiket masuk ke Klingking = RM 1.70/motor.
Urut badan 2 jam = RM 72/sorang.

Makan dan Minum

Day 1 - Dinner di Warung Pondok = RM 27/orang. Tak lunch hari nih sebab sibuk nak pergi melawat semua tempat yang dirancangkan.

Day 2 - Minum di Klingking = RM 8/orang. Lunch di Warung Kue Hamzah = RM 10/orang. Minum petang = RM 5/orang. Tak dinner sebab kepenatan sakit bontot naik motor.

Day 3 - Minum di kedai deretan The Deck = RM 15/orang. Lunch di Warung Bu Chandra = RM 15/orang. Dinner seafood basket di Warung Pondok = RM 36/orang.

Day 4 - Minum di Warung Bu Chandra = RM 5/orang. Minum di Warung Putu = RM 5/orang. Minum di Mahana Point = RM 3/orang.

Day 5 - Lunch di Bali Eco Deli = RM 19/orang. Dinner di Warung Mak Beng = RM 19/orang.

KOS KESELURUHAN BAGI SEORANG = PENGINAPAN + PENGANGKUTAN + AKTIVITI + MAKAN = RM 274.50 + RM 183 + RM 81.30 + RM 167 = RM 705.80

Kebanyakan tempat yang dilawat di ketiga-tiga Nusa ni masih belum dikenakan tiket masuk dan bayaran letak kenderaan. Mungkin esok-esok bila infrastruktur dah cantik (terutamanya jalan raya) dan ramai orang datang sini, setiap tempat akan dikenakan tiket masuk.

Tema percutian di ketiga-tiga Nusa nih adalah melihat pemandangan yang cantik dan bermalasan di tepi pantai.

Memang banyak aktiviti minum-minum sebab ada setengah tempat tuh kena duduk di deretan kedai yang ada untuk tengok view cantek.

Jalan raya adalah agak ngeri di ketiga-tiga di mana pada pendapatan den jalan raya bertar elok adalah dalam 30%- 40%. Lagi 60% @ 70% tuh kombinasi jalan raya yang berlubang-lubang + crusher run + tanah tanih.

Nak tengok pemandangan cantik di Nusa Penida, kebanyakannya kena turun dan naik trail yang boleh tahan jenuhnya. Den tak turun ke Pantai Kelingking sebab tak berani nak turun trail yang disediakan (dah ¾ perjalanan, den patah balik huhuhuhuhu).

Ada perjalanan yang mengambil masa 1 jam 30 minit naik motor. Memang pitam.

Ada juga perkhidmatan pak supir dan kereta tapi saja nak cuba naik motor di sini sebab nak ke hulu ke hilir dengan jayanya.

3 Nusa nih rasanya macam kurang sesuai untuk anak-anak kecil, orang tua atau orang yang ada sakit lutut.

1 Comments

  1. Saya benar-benar akan berterima kasih kepada Allah kerana kebaikan yang anda lakukan dengan membantu saya dan hari ini saya mendapat pinjaman sebanyak RM120,000.00 untuk menyelesaikan masalah saya.
    Saya terima telefon saya pada pagi ini amaran dari bank saya CIMB yang mengesahkan bahawa saya memperoleh pinjaman dalam akaun saya dengan jayanya.
    Saya mengucapkan terima kasih kepada wanita Puan Deborah kerana saya berpegang kepada kepercayaan saya dan dengan rahmat Allah, saya telah berjaya mendapatkan pinjaman saya.
    Terima kasih banyak - banyak.
    Saya juga akan memaklumkan kepada kawan-kawan dan orang tersayang yang memerlukan pinjaman. Terima kasih banyak Deborah, saya berdoa agar Allah menyertai kamu.
    Hubungi Ibu Deborah melalui
    e-mel: avantloanson@gmail.com
    WhatsApp: +6281334785906

    ReplyDelete