“It does not matter who forgives you, if you’re the one who can’t forget”.

Den ingatkan buku nih temanya santai, cerita pasal keluarga, etc. Alih-alih bila dah baca suku cerita, baru la den sedar nih cerita pasal family tetapi agak berat, ngeri dan tragis sebab melibatkan flashback perjalanan hidup sebagai tahanan oleh tentera Nazi semasa era Holocaust termasuk menjadi tahanan di Auschwitz. 

Buku nih mengisahkan Sage Singer yang merupakan seorang baker yang memang sangat terror membuat roti dan pastry. Kemahiran membuat roti nih diwarisi daripada ayah beliau yang mewarisi kepakaran tuh daripada atok beliau. Kiranya pembuat roti dan pastry yang diturunkan daripada generasi ke generasi.

Semasa bekerja di kedai roti dan pastry tuh, Sage bertemu dengan Josef Weber yang berusia 90 tahun yang sangat terkenal dengan kerja-kerja komuniti dan sebagainya.

Bila persahabatan antara Sage dan Josef agak rapat, Josef meminta bantuan Sage untuk membunuh diri kerana beliau dah penat hidup di dunia dengan menyimpan sejarah silam yang hitam iaitu beliau merupakan salah seorang tentera Nazi yang terlibat semasa era Holocaust.

Sage juga mempunyai seorang nenek yang merupakan survivor era Holocaust.

Masa nenek Sage menceritakan tentang kehidupannya semasa zama Holocaust tuh memang mengerikan sebab kekejaman tentera Nazi ke atas semua yang terlibat tak kira bayi atau orang tua memang menyayat hati.

#Den tak pernah dapat baca pasal kekejaman Nazi semasa era Holocaust secara terperinci sebab ngeri sangat tapi melalui buku nih, den terbaca juga kekejaman mereka. Haish…

Rupa-rupanya nenek Sage merupakan tahanan yang pernah bekerja dengan Josef semasa di Auschwitz. 

Nenek Sage tidak tahu tentang Josef yang masih hidup dan berkawan dengan Sage sehingga akhir hayatnya. Nenek Sage meninggal dunia sejurus lepas dia ceritakan tentang kisah hidup dia semasa era Holocaust.

Sage membantu Josef membunuh diri dengan memberikan pastry berintikan racun tikus. Semasa Josef nazak, Sage cakap dia tidak akan memaafkan Josef atas kekejaman beliau semasa menjadi tentera Nazi.

Rasanya nih first buku oleh Jodi Piccoult yang den baca.

Jalan cerita memang menarik cuma agak heavy especially tentang life at Auschwitz camp.

Apa yang tersirat dalam cerita ini adalah tentang perkara memaafkan diri sendiri dan memaafkan orang lain yang pernah berbuat salah kepada kita.

Very interesting read.

0 Comments