Make sure tiket bot ditempah memang dengan wakil hotel yang kita akan menginap. Lepas kita confirmkan booking hotel, minta mereka booking kan sekali tiket bot. Orang hotel nih akan deal dengan tauke bot tentang tiket kita. Penting kita tempeh tiket bot sebab tauke bot akan berikan tiket kepada mereka yang dah pre-booking dengan depa through hotel biasanya.

Kalau kita walk in untuk beli tiket bot tuh, kita perlu tunggu semua tiket yang dah di pre-book selesai, baki tiket tuh baru ditawarkan pada kita. So kemungkinan kita nak dapat naik bot agak tipis & mungkin terpaksa tunggu lama di jeti untuk dapatkan tiket yang masih available.

Urusan di kaunter tiket plak tidak sistematik. Kalo kita walk in, walopun kita beratur, akan ada je orang tempatan potong queue atau menyelit.

Waktu bot berlepas pun tak banyak. Kalo tak silap 7.00 pagi, 8.00 pagi, 9.00 pagi, 11.00 pagi dan 4.30 petang (last boat).

Member den pre-book tiket bot dari jeti di Sanur ke Nusa Penida melalui hotel Jati Bungalow di Nusa Penida. Penting pre-book tiket sebab Sanur nih macam main jetty. Dari sini bley pergi pelbagai pulau so tempat terhad.

Dari Nusa Penida ke Nusa Lembongan just walk in sebab macam tak ramai orang sangat masa kitaorang nak pergi tuh. Bley je tanye hotel yang korang menginap tuh samada perlu pre-book tiket bot dari Nusa Penida ke Nusa Lembongan ke tak.

Masa check in di Yogi Beach Bungalow, Nusa Lembongan, member den dah pre-book tiket bot untuk balik ke Sanur ke Nusa Lembongan.

So paling penting pre-book tiket bot dengan hotel/homestay yang kita menginap ye.

Pakai baju yang paling ringkas dan ringan masa nak naik bot tuh sebab akan ada aktiviti meranduk air laut untuk naik bot k. Confirm akan randuk air laut paras lutut. Kalo nasib tak baik ada ombak, akan teranduk air paras pinggang. So make sure simpan barang penting (passport, duit, hp, power bank, kabel, etc) dalam beg@pouch water proof @ balut dengan plastic elok-elok untuk elakkan depa terbasah kuyup.

Spend at least 3 days kat Nusa Penida untuk pergi ke hampir semua tempat menarik sebab setiap satu tempat adalah jauh jaraknya di antara satu sama lain.

Sila jangan pakai jeans atau baju rambu ramba ye. Pakai seluar cotton yang cepat kering. Untuk guys pakai seluar pendek la sesuai kot. 

Infrastruktur kat sini belum dibangunkan sepenuhnya. Jalan raya belum sempurna. Lampu jalan takde kat kebanyakan tempat.

Susun jadual perjalanan yang sesuai terutamanya masa di Nusa Penida. Jangan jadi macam kitaorang, on the first day atas skuter je 6 jam lebih, tak sempat nak enjoy the view betul-betul di setiap tempat yang kitaorang pergi sebab kalut nak habiskan semua tempat yang dah dirancang nak dilawat within 1 day.

Travelling insurance is a must. Kalau pun kita tak perlu guna at least bagi kita ketenangan minda especially bila saat-saat genting macam bonceng moto dengan orang gila yang mungkin boleh meyebabkan kita jatuh gaung @ turun trail yang super ngeri macam kat Kelingking Beach tuh.

Tak banyak tempat yang kenakan tiket masuk & parking lagi di 3 Nusa nih sebab kebanyakan kawasan tumpuan pelancong nih belum dibangunkan dengan sepenuhnya. Esok-esok bila infrastruktur macam jalan raya dah elok, ada toilet, jalan untuk turun ke tempat menarik tuh dah elok (dari denai semulajadi dan dibuat tangga, etc), den rasa memang akan dikenakan tiket masuk dan parking. 

Kebanyakan check out time di homestay @ hotel di 3 Nusa nih adalah 10.00 pagi.

Better booking untuk massage in advance sebab takut penuh bila walk in di Nusa Lembongan tuh.

0 Comments