Baru-baru nih den tengok movie 3 Idiots lakonan Amir Khan. Walaupun movie nih adalah pada tahun 2009 dan menerima pelbagai komentar positif daripada pengkritik filem, den baru tergerak hati nak tengok movie nih walaupun movie nih dah bertahun tersimpan di dalam hard disc den. Walaupun movie nih ada scenes yang mengundang persoalan di dalam minda terutamanya scene menggunakan vacuum cleaner untuk sedut kepala baby semasa bersalin but still movie nih buat den sebak-sebak dan menyebabkan den terfikir pasal pendidikan anak-anak den.

Dari movie nih juga, secara tidak langsung den terhubungkan dengan persekitaran den yang mana berkaitan dengan orang yang den kenali, pembacaan serta perkongsian beberapa tokoh dan orang di laman sosial, etc perkara yang berkaitan dengan pendidikan.

Ibu bapa memang akan mengharapkan anak-anak akan berjaya di dunia dan di akhirat.

Ada pakar berkaitan pendidikan dan perkembangan awal kanak-kanak meminta ibu bapa mempertimbangkan dan memperhalusi persoalan “ibu bapa nak anak yang baik hati atau anak yang pandai?”. Nampak macam simple question kan tapi adakah jawapannya semudah “saya tak kisah anak saya pandai ke tak tapi yang penting dia baik hati”.

Untuk den yang biasa-biasa nih (tak tau sangat pasal ilmu keibubapaan, tak berjinak-jinak dengan program ke arah akhirat, tak macam-macam la, etc), den mengharapkan anak-anak den menjadi orang yang baik hati tetapi tidak sampai dibuli oleh orang lain dan boleh survive dalam kehidupan dia. Kalau untuk survive tuh memerlukan dia menjadi pandai atau mahir tak kisah la dalam pelajaran ke, kemahiran ke, etc, then sebagai emak, den mengharapkan dia boleh belajar apa yang perlu untuk dia survive.

Macam complicated kan?
Setakat orang yang den terjumpa atau terkenal akan ada lebih kurang dua pendapat yang lebih kurang macam nih:

Pendapat 1 : Kita kena pastikan anak-anak kita mendapat pendidikan mengikut silibus yang ditetapkan oleh Kerajaan bagi memastikan dia mendapat peluang untuk bekerja dan survive di Malaysia. Nak masuk university di Malaysia setakat nih nak tak nak kena ada SPM. So anak dimasukkan ke sekolah menengah dan melalui tingkatan 1 hingga 5 macam biasa. Jika nak belajar juga tahfiz, masuk sekolah agama yang ada silibus akademik macam biasa + extra silibus untuk hafazan atau masuk belajar hafazan di mana-mana madrasah selepas selesai SPM.

Pendapat 2 : Dunia nih dah sampai ke penghujung. Dunia dah nak kiamat. Kita kena at least pastikan anak-anak kita belajar agama lebih (contohnya tahfiz). Takde dengar kan orang tahfiz yang takde kerja, yang merempat, etc. Selalunya orang yang hafaz al-Quran nih in sya Allah SPM dalam tangan. So anak dimasukkan ke sekolah tahfiz daripada umur 13 tahun atau lebih muda. Tak perlu ambil exam tingkatan 3. Lepas hafaz Al-Quran dalam beberapa tahun, ambil SPM sebagai calon persendirian.

#mungkin ada pelbagai pendapat lain tapi den terjumpa ibu bapa yang termasuk di dalam dua golongan ini.

Tuh belum mengambilkira silibus pendidikan Malaysia yang membebankan kanak-kanak dan mengharapkan mereka dapat berfikiran matang sebelum usia. This is another discussion at another time.

There was this one true story shared by one NGO yang menceritakan tentang seorang anak yang dididik untuk menjadi hafizah daripada kecil. Dia sangat cemerlang dan berjaya menjadi hafizah seperti yang diharapkan oleh ibu bapa. Once dia dah selesai menghafaz, parents menghantar anak gadis ini joint kursus kemahiran untuk menyediakan skill bagi kelangsungan hidup anak manis ini. Disebabkan beliau tidak pernah terdedah dengan social life atau kehidupan pada masa sekarang sebab beliau duduk di madrasah dan mengaji di sana, beliau mengalami kejutan budaya yang sangat teruk apabila masuk kolej kemahiran tersebut. She end up sleeping around, etc. Sekarang sedang di dalam usaha untuk memperbaiki life beliau.

My point is bagaimana nak mendidik anak-anak den menjadi orang yang berjaya dan bahagia di dunia dan di akhirat dengan mengambilkira pelbagai factor yang berlaku di sekeliling den sekarang (isu sosial, kewangan, etc).

Macam mana den nak jadi ibu yang mendorong atau menyokong apa sahaja yang anak-anak den nak buat (of course la perkara-perkara positif kan) di samping tidak memaksa anak-anak den sehingga mereka rasa terseksa tapi dalam masa yang sama den harap depa dapat survive untuk hidup.

Seriously kadang-kadang dok tertanya-tanya adakah den dan buong nih sebenarnya layak ke tidak jadi ibu bapa sebab ada beberapa situasi dan ketika kitaorang terasa blur dan macam tertanya-tanya adakah kitaorang membuat keputusan yang terbaik untuk F dan A tanpa jeopardizing their childhood di samping tidak memanjakan mereka secara berlebihan supaya mereka tidak menjadi tuan. 

Menjadi ibu bapa yang tergolong di dalam kategori berpendapatan sederhana (golongan yang selalu terpinggir daripada perhatian Kerajaan di mana tiada banyak bantuan disediakan seumpama yang disediakan kepada orang susah dan diharapkan oleh Kerajaan untuk membayar cukai pendapatan seumpama orang berpendapatan tinggi) menyebabkan pelbagai factor perlu dipertimbangkan untuk memilih pendidikan untuk anak-anak.

Bila bersembang dengan kawan-kawan yang telah melalui pengalaman mendidik anak-anak (daripada sekolah tadika hingga ke university), ada banyak pilihan, etc berkaitan dengan pendidikan anak-anak. Antaranya:

Pilihan 1: Ikut silibus Kerajaan no matter how terpleot it is sebab itu yang paling mudah dan murah serta lebih mudah untuk masuk mana-mana institusi pengajian tinggi (terutamanya IPTA) di dalam Malaysia. Seterusnya mendapatkan peluang pekerjaan di Malaysia terutamanya di dalam sector perkhidmatan awam.

Pilihan 2: Pilih Islamic private school atau private school yang memberi pilihan kepada ibu bapa untuk mendapatkan alternative education untuk anak-anak berdasarkan justifikasi yang tersendiri. Of course nak kena sediakan wang yang bukan sedikit kalau kita pilih jalan ini. Memang la parents kena berkorban untuk pendidikan anak-anak tapi kalau tiada apa yang boleh dicagarkan untuk dikorbankan, memang la pilihan ini ala-ala seumpama macam nak menggapai bintang di langit gittew.

Lets not talk about international school la kan sebab yuran satu semester dia pun ada yang boleh menyamai pendapatan den setahun huhuhuhuhu. 

Mula-mula den dan buong nak proceed dengan pilihan 1 je sebab paling senang dan paling murah. That’s why kitaorang tak kisah pun hantar F ke Tadika Kemas sebab tadika tuh dekat dengan rumah dan paling murah. Thank God F suka sangat kat Cikgu Farhana yang lemah lembut dan sangat bersabar di dalam mendidik dia.

Tapi bila tengok F punya perkembangan, macam-macam perasaan pun ada. Kesian sebab dia asyik cakap ‘mama….abang nih tak pandai sebab tuh abang kena turun kelas’, etc yang memecahkan hati den. 

Macam mana kan dalam situasi den yang sederhana pendapatan isi rumah nih nak memastikan anak-anak den tidak ketinggalan tetapi den tidak memaksa diaorang membuat perkara yang diaorang memang kurang berkemahiran atau tidak minat nak melaksanakannya.

So how?

There will be part 2 about my feeling about the children education later.

Till then, what is the best for our children because we borrow the earth from them.

Haishhh.

0 Comments