Pada hujung Disember 2017, den menghadiri temuduga di satu tempat di Petaling Jaya.

Kali terakhir den menghadiri temuduga kalau tak silap den adalah pada tahun 2005 ke 2006.

Disebabkan telah hampir 12 tahun la den tak pernah hadiri apa-apa temuduga, makanya den jadi sangat nervous. Dah la temuduga tentang career yang totally different dengan apa yang den dah buat selama hampir 17 bekerja nih.

Den cuba study apa core, nature dan falsafah syarikat tersebut, fikir apa jenis sumbangan den boleh contribute pada syarikat tersebut, susun semua sijil yang tak pernah disusun sejak 17 tahun lepas, cari mana la den campak transkrip dan ijazah den semua tuh, etc.

Yang paling den susah hati sebenarnya nak berkomunikasi di dalam Bahasa Inggeris semasa interview nanti sebab Bahasa Inggeris den memang la sangat terpleot, tak dapat digambarkan dengan kata-kata.

Esoknya nak interview tuh, malamnya dah tidur tak lena. Hampir setiap jam terjaga-jaga sebab nervous punya pasal. Dramatik sungguh den nih ha.

Sesi interview adalah bersama founder syarikat tersebut. Tiga orang calon ditemuduga pada masa yang sama. First time experience untuk den sebab 3,4 interview yang den pernah hadir sebelum nih semuanya ditemuduga seorang demi seorang.

Dua orang calon yang ditemuduga bersekali dengan den tuh adalah adalah muda belia sangat (dalam 20an). Penemuduga terdiri daripada dua orang wanita yang sangat berkaliber. Salah seorang daripadanya dah beberapa kali masuk televisyen di atas kredibiliti beliau sebagai SME (subject matter expert). Very soft spoken and beautiful woman.

Alhamdulillah the interview went well, tidaklah mengerikan sangat sebab temuduga tuh dijalankan dalam keadaan yang sangat santai. Walaupun den sedar Bahasa Inggeris den tidaklah memberangsangkan seperti slang Harry Potter, den dapat jawab semua soalan yang dikemukakan dan beri pandangan apabila diminta.

Yang menarik tentang temuduga nih adalah towards the end of it, kitaorang bertiga diminta menyanyi apa-apa lagu yang terlintas di kepala kitaorang pada ketika itu. Boleh pula dalam macam-macam lagu den tau, den hanya teringat lagu Westlife. Den pun nyanyi la sebaris dua lagu Swear It Again (I want to know who ever told you I was letting go). Poyo gila k. 

Bila dah balik rumah, baru terfikir kenapa la den tak teringat satu lagu pun daripada Bruno Mars atau Ed Sheeran. Paling kurang patutnya den pilih la lagu yang ceria dan catchy sikit daripada Disney’s movies macam Hakuna Matata (The Lion King) atau Under The Sea (The Little Mermaid).

Arghhh….I meant dah lama gila kot den tak menyanyi lagu Westlife boleh pula bila kena nyanyi, that particular song pula yang den teringat. 

#Ini adalah satu-satunya the low point of the interview: me singing the Westlife song. If only I turn back the time….Haish…

Selepas sesi menyanyi tuh, kitaorang diminta menari berdasarkan lagu yang dipilih oleh penemuduga iaitu Happy (Pharell Williams). Den bantai je menari ikut apa yang sempat, siap berpusing-pusing lagi hehehehehhehe.

Lepas temuduga tuh, den dah ada instinct yang den tak akan dapat kerja tuh.

So bila den terima panggilan telefon dan email yang menyatakan jawatan yang dipohon telah diisi dengan calon yang terpilih, takde la kecewa ke apa because it was expected.

In sya Allah den berharap akan dapat peluang berkolaborasi dengan syarikat nih di masa hadapan.

Macam mana pun, den happy den menghadiri temuduga nih sebab its one kind of an interview. Thank you for the experience.

#harapnya den tak dapat job offer tuh bukanlah disebabkan den nyanyi lagu Westlife tuh hhehheehehe.

0 Comments