Sebenarnya den rasa kalau kita pertama kali datang makan malam di Restoran Terapung Seafood Bujang Firefly, elok la kita tengok sekali kelip-kelip Sungai Lebam ni sebab kita naik bot spesies catamaran barangkali untuk tengok kelip-kelip ni di pelantar atau jeti di restoran yang sama.

Kiranya 2 in 1 activities gittew la (makan malam di Restoran Terapung Seafood Bujang Firefly + tengok kelip-kelip Sungai Lebam).

Den beli tiket untuk tengok kelip-kelip ni selepas pesan makanan. Beli tiket ni di kaunter bayaran Restoran Terapung Seafood Bujang Firefly tuh.

Waktu operasi untuk tengok kelip-kelip adalah dari 8.30 malam hingga 11.30 malam.

Harga tiket : RM 20 untuk orang dewasa. RM 15 untuk kanak-kanak.

Di atas bot catamaran ni boleh memuatkan dalam 30 orang rasanya. Di atas bot ni disediakan kerusi untuk kita duduk untuk melihat kelip-kelip.
the boat
Masa kitaorang tengok kelip-kelip ni, ada lebih kurang dalam 15 orang yang tengok bersama kitaorang.

Ada je disediakan life jacket tapi tak seorang pun yang pakai termasuklah kitaorang.

Kalau tengok kelip-kelip Kampung Kuantan atau Bukit Belimbing, memang wajib pakai life jacket sebelum dibenarkan menaiki sampan dan bot untuk tengok kelip-kelip.

Memang tak banyak gambar den ambil kat sini sebab gelap gelita suasananya.
Fokus mencari kerdipan fireflies
Masa sampai kat kawasan kelip-kelip tuh, lampu bot dimatikan untuk memudahkan kita nampak kelip-kelip. Dah si F cuak. Dia dok tanya banyak kali kenapa lampu bot terpadam, nanti kalau ada buaya macam mana, kalau kita jatuh dalam sungai macam mana, etc hehehheehhee.

Memang ada kelip-kelip yang bergemerlapan di pokok-pokok bakau.

Pekerja bot siap simbah air pada kawasan pokok-pokok yang terdapat kelip-kelip untuk membuatkan kelip-kelip berterbangan. Pekerja tuh siap tangkap seekor kelip-kelip dan bagi kitaorang pegang kelip-kelip tuh. Budak-budak ni excited la dapat tengok kelip-kelip di dalam genggaman tangan den hehehehehe.

Daripada prinsip atau etika kemandirian kelip-kelip, tak pasti la tindakan macam ni okay ke tak sebab bagi kelip-kelip di Kampung Kuantan dan Bukit Belimbing, kita memang tidak dibenarkan menangkap kelip-kelip.

Kitaorang dapat tengok kelip-kelip di bahagian kanan Sungai Lebam je sebab di bahagian kiri Sungai Lebam, air masih surut (baru nak mula pasang). So pekerja bot tidak mahu ambil risiko bot tersangkut kat selut nanti.

Disebabkan dapat tengok kelip-kelip kat sebelah tebing sungai sahaja, makanya den rasa populasi kelip-kelip Kampung Kuantan dan Bukit Belimbing lebih banyak dari sini but still it was a great and memorable experience for the kiddos.
Pemandangan kedai makan terapung dari bot

Berbaloi ke tak? Berbaloi je la kalau first time datang ke sini.

Budak-budak tengok kelip-kelip Sungai Lebam di Johor tapi diaorang tak pernah tengok lagi kelip-kelip Kampung Kuantan dan Bukit Belimbing. Antara sebabnya adalah kelip-kelip Kampung Kuantan dan Bukit Belimbing ni dekat dengan rumah keluarga mertua den. So macam ada rasa bila-bila pun boleh pergi gittew.

Masa kitaorang tengok kelip-kelip ni, takde pula rasanya kena gigit nyamuk tapi to be on the safe side, pakai la baju panjang dan seluar panjang bila nak ke sini terutamanya untuk kanak-kanak.

2 Comments

  1. zaman kecik2 dulu kelip2 ni banyak kat area rumah, sekarang cari pun tak banyak dah yang ada

    ReplyDelete
  2. Ha kan....dulu tak payah pergi ke sungai pun untuk tengok kelip-kelip. Duduk kat rumah pun ada je kadang-kadang kunang-kunang termasuk kat dalam rumah

    ReplyDelete