Buku ini adalah buku yang lebih heavy daripada buku Dunia Tanpa Tembok oleh Ayman Rashdan Wong bagi den.

Walaupun bukunya agak nipis je iaitu 142 mukasurat dan den mengambil masa dalam 4 jam untuk menghabiskan membaca buku ini, macam ada banyak perkara yang den masih blur dan confuse lagi-lagi bila membaca nukilan oleh Ibn Jawi iaitu enam (6) topik yang dikupas di dalam bahagian Risalah Timbangan Dalam Ilmu Fitan. Serious heavy untuk den. Masih kabur-kabur pemahaman den walaupun ada sebahagian perenggan tuh den ulang baca beberapa kali. Haish…..

First time den baca dan dengar tentang ilmu fitan yang diberi dua takrifan di dalam buku ini pada mukasurat 17 iaitu dari segi:

1. bahasa (etimologi) adalah sebagai pengetahuan tentang fitnah-fitnah seperti peperangan, kebinasaan, bala bencana, sihir, etc.

2. istilah (terminology) adalah perbincangan tentang tanda-tanda kiamat dan kaitannya dengan reality semasa yang dapat memantapkan akidah.

See…..pada mukasurat 17, baca pasal takrifan je den dah blur.

Yang pastinya Ilmu Fitan adalah tidak sama atau berkaitan langsung dengan teori konspirasi yang berdasarkan spekulasi tidak berasas yang layak diiktiraf di dalam dunia intelektual (mukasurat 23).

Ilmu fitan perlu dibahaskan dengan enam (6) manhaj yang sahih iaitu darjat, sumber, kaedah, tujuan, huraian dan tindakan yang sahih (mukasurat 31).

Kena baca sendiri bahagian Risalah Timbangan Dalam Ilmu Fitan ini ye sebab ianya penuh berfakta.

Walaupun bahagian Siri Bedah Konspirasi yang mengandungi lapan (8) topik oleh Ayman Rashdan Wong lebih mudah untuk difahami dan lebih straight to the point berbanding topik-topik yang diterangkan oleh Ibn Jawi, tetap la jua maklumat yang disampaikan di dalam bahagian ini membuatkan den terpana dan terfikir-fikir kerana baru la sekarang ini, den dihidangkan dengan maklumat daripada perspektif yang berbeza daripada apa yang den pernah baca sejak 20 tahun lepas berkenaan dengan New World Order, Freemason dan Illuminati.

#den pasti ada je la orang lain yang terdahulu yang pernah menulis tentang New World Order, Freemason dan Illuminati daripada sisi yang berbeza tetapi memandangkan den termasuk di dalam golongan orang yang malas membaca macam den nih, maka maklumat tuh tidak la tersampai kepada den.

Selepas diperkenalkan dengan buku Pawns In The Game oleh William Guy Car pada tahun 1998-1999 oleh seorang pensyarah semasa den belajar subjek Tamadun Islam di UKM, den memang agak suka juga baca pasal Illuminati dan New World Order sebab ianya macam misteri dan mistik gittew. Den baca juga buku tentang Agenda Yahudi Menakluk Dunia serta Rothschild, etc. Tapi setakat baca macam tu je la. Tidak la buat kajian lanjut ke apa. 

So bila baca bahagian Siri Bedah Konspirasi oleh Ayman Rashdan Wong nih, memang lain bebenar maklumat yang dinyatakan berdasarkan fakta yang dikemukakan.

Freemason rupanya adalah lebih kepada brotherhood yang berasal daripada persatuan pekerja (mukasurat 63).

The one eye symbol yang terdapat pada matawang $US 1 adalah sebagai lambang ketuhanan (mukasurat 67).

Hujah tentang keluarga Rothschild menguasai perbankan dunia diterangkan di dalam mukasurat 83 - 89. Lain benar dengan maklumat di dalam buku Agenda Yahudi Menakluk Dunia…haish…pening den.

Kesimpulan pada muka surat 128 mengatakan bahawa umat Islam tidak seharusnya mempercayai teori konspirasi kerana ianya tidak membawa sebarang manfaat kepada pembangunan ummah. Orang Islam sewajarnya menguasai ilmu pengetahuan, sains dan teknologi, etc untuk berjaya bangkit menjadi cemerlang seperti umat terdahulu.

Den biasanya akan baca fakta atau sejarah atau perbahasan tentang sesuatu isu bila den tertengok movie atau drama atau terbaca buku yang berkaitan dengannya. Contohnya bila den tengok movie Titanic, baru la den menyiasat baca tentang fakta dan sejarah kejadian karamnya kapal Titanic tuh. Bila den tengok movie The Godfather, baru la den baca fakta tentang kumpulan mafia. Bila tengok movie lakonan Tom Hanks di dalam DaVincci Code dan Angels and Demon (kedua-dua movie adalah adaptasi daripada karya Dan Brown), baru la search maklumat yang berkaitan dengan isu yang dibawa di dalam movie ni.

Teori tentang vaksinasi den memang tak percaya sebab den percayakan fakta dan kajian yang doctor dan saintis dan buat serta yakin dengan fatwa yang telah dikeluarkan. Disebabkan den mempunyai simptom APS semasa mengandung yang perlu cucuk Clexane setiap hari throughout the pregnancy, den memang tak percaya tentang teori konspirasi berkaitan perubatan. 

Den sebenarnya suka teori konspirasi yang melibatkan celebrity dan tokoh politik sebab den dan perkara lagho berpisah tiada. Den baca teori tentang pembunuhan Presiden JFK, teori tentang sumpahan keluarga Kennedy, etc. Sekali sekala bila den teringat, den akan tengok website Vigilant Citizen sebab dia akan kupas tentang movie, music dan artis Hollywood yang katanya berasosiasi dengan New World Order dan occultism. Tapi setakat baca aje lah, takde la nak jadi taksub konspirasi ke ape. 

Tidak membantu juga adalah disebabkan factor den memang tidak suka membaca perkara yang heavy, makanya memang banyak la maklumat yang den tidak tahu dan tidak pernah nak ambil tahu. Haish…..

So buku Mencabar Teori Konspirasi oleh Ibn Jawi dan Ayman Rashdan Wong sangat sesuai dibaca oleh peminat tegar konspirasi. Untuk orang macam den pun patut baca juga sebab kesimpulannya daripada dok membaca buku konspirasi, eloklah membaca bahan bacaan yang membawa manfaat yang betul-betul mengandungi ilmu pengetahuan gittew.

0 Comments