Lawatan Ha Long Bay yang kitaorang ambil ni adalah lawatan satu hari suntuk atau One Day Ha Long Bay Trip termasuk bas (dari Hanoi City to Ha Long Bay dan balik dari Ha Long Bay ke Hanoi City) + cruise + lunch on boat + kayaking@bamboo raft + Dong Tien Cun cave hiking + tea on boat dengan kos RM 174 (1 juta Vietnam Dong).

Menurut tour guide, Ha Long Bay bermaksud descending dragon. Ha maksudnya descend atau daratan/tanah. Long maksudnya naga. 

Menurut beliau, Ha Long Bay mendapat pengiktirafan daripada UNESCO World Heritage Committee dan dimasukkan di dalam senarai Tapak Warisan Dunia (World Heritage List) sebanyak dua kali iaitu pada 1994 atas nilai estetika dan kecantikan (beauty value) dan pada tahun 2010 atas nilai geologi (geological value) iaitu ciri-ciri batu kapur asli (original limestone karstic geomorphologic features).

Terdapat lebih kurang 2000 islands on the bay yang mana 90% daripadanya terdiri daripada batuan kapur.
Sebelum sampai ke pengkalan terminal kapal tuh, kita boleh nampak sangkar-sangkar penternakan tiram di kiri kanan jambatan. Tak sempat pula nak ambil gambo. Haish.

Masa bas jejak je sampai kat terminal kapal, hujan mula turun renyai-renyai dan berterusan sepanjang program bamboo boat dan cave hiking sampai la kitaorang balik semula ke pengkalan.
Ramai gila orang sebab hari ahad
Kena pakai tag supaya tak terkeliru dengan tour group yang lain
Di pengkalan nih, ada kiosks menjual cenderahati macam tshirts, topi, etc yang kebanyakannya bertemakan Ha Long Bay. Tidak la den ketahui harganya okay ke mahal tapi den beli la sepasang baju untuk kiddos buat kenangan (lebih pada membeli jiwa sebab mama meninggalkan diaorang pergi berjimbaan bersama kengkawan hehehehehehe).
Sampai je kat pengkalan tuh, memang boleh nampak berderet-deret kapal tersusun untuk membawa semua pelancong menikmati keindahan Ha Long Bay gittew. 
Kitaorang naik kapal yang namanya Alova Cruise. Kapal memang cantik. Kalau kapal cenggini dah cantik, sure la kapal Titanic tuh meletops kan.
Kapal adalah sangat besar dan selesa. Semua kapal untuk Ha Long Bay tour nih ada 2 tingkat. Tingkat bawah adalah restoran atas kapal di mana kita akan menjamu selera makan tengahari dan minum petang di sini. Kita akan diletakkan di meja yang bersesuaian dengan menu kita. Disebabkan kitaorang minta menu seafood makanya diletakkan kitaorang semeja dengan makwe seksi yang cantik daripada Indonesia.
Dek atas adalah tempat untuk mengambil gambar. Disediakan beberapa buah kerusi dan meja kat atas ni untuk kita bersantai. Disebabkan sepanjang satu hari trip ni hujan renyai-renyai so tak boleh la nak melepak sangat kat dek ni sebab sana sini basah huhuhuhuhhu. Disebabkan entah bila lagi nak datang ke Ha Long Bay ni, makanya tetap la juga bersemangat waja nak bergambar di sana sini di kala hujan renyai tuh. 
Nak bersunbathing pun tak dapat sebab hujan
Sakan perempuan nih bergambar
Gambar tuan tanah dilupa jangan
Kapal yang besar ni adalah stabil ye, in sya Allah tak akan mabuk laut. 

Bawah meja makan tuh ada je disediakan life jackets tapi tiada seorang manusia pun yang pakai.

Surprisingly toilet di dalam kapal tuh sangat okay ye. Mula-mula den bajet tandasnya macam cerita Anaconda yang Jeniffer Lopez berlakon masa dia belum flawless sangat tuh tapi toilet nya memang okay.

Ha Long Bay nih merupakan gugusan pulau batu kapur gittew. Ada satu pulau di sini yang namanya Lucky Island di mana pulau ini diabadikan pada wang 200,000 Vietnam Dong. Maka berbondong-bondong la manusia mengambil gambar duit 200,000 VD dengan berlatar belakangkan Lucky Island tuh.
The Lucky Island
Duit yang mengabadikan Lucky Island
Happy sangat ni
Makanan tengahari dia sedap je la untuk tekak orang macam den nih ha.

Surprisingly sayur kobis tumis dia sedap gila k. My favourite food sepanjang den kat sini.
Menu lunch kitaorang. Boleh tahan meriah untuk 4 orang makan.
Spring rolls ni sangat sedap
Udang sangat fresh
Kitaorang tak makan sayur ni sebab ada ayam
Macam cucur ikan
Walaupun kobis nih plain looking tapi serious sedap k
Minum petang sempoi je. Sengkuang dan kek kecil.
Memang telah dibagitau awal-awal bahawa hanya makanan termasuk dalam pakej tour. Minuman hendaklah dibeli sendiri di dalam kapal. So untuk senang, better tapau air mineral, etc siap-siap dari hotel k.

Ada dijual purse, mutiara, tshirts, keychains dan fridge magnets di dalam kapal nih tapi tak pasti harganya camne, adakah lebih mahal dari kedai souvenir di pengkalan ke macam mana.
Siap ada adegan mendebarkan sedikit di mana kapal kitaorang terlanggar bucu kapal lain. Dah langsung den berdebar takut jadi Titanic. Dah la takde Jack Dawson kat sini kan nak ber 'I promise I won't let go’ atau ‘You jump I jump' kan.

Kapal ini akan membawa kita ke satu tempat untuk aktiviti kayaking @ bamboo boat dan Dong Tien Cun Cave Hiking yang mana in sya Allah den akan ceritakan di dalam blogpost akan datang k.

Ha Long Bay day trip yang paling best dikhabarkan berharga 45USD yang akan melalui route yang lebih besar dan berhenti di beberapa perhentian dan sepatutnya dapat tengok lebih banyak pulau + kayaking@bamboo rafting + masuk tengok gua batu kapur (cave hiking) + berjalan-jalan kat satu pantai ni.
Dikhabarkan dengan bayaran USD45 kita patut dapat trip dengan route yang merah tuh
Ada je pakej yang khabarnya berharga 21USD tapi tak masuk tiket bas. Kalau dah takde tiket bas, celah mana nak menyampai ke Ha Long Bay tuh sebab memang kena naik bas@kereta dari Hanoi City. 4 jam kot perjalanan sehala.

Ada juga Ha Long Bay 2D1N overnight at the boat trip. Sama je itinerary dia macam one day visit cumanya kita akan bermalam di atas kapal, ada BBQ, ada sesi bersantai waktu malam, waktu lawatan ke setiap tempat lebih lama, etc. Mula-mula kitaorang rancang nak ambil pakej ni tapi macam tak cukup masa plak. Kalau tak dapat la merasa tidur dalam kapal gittew.

Kalau kita berlimpah ruah duit dan nak tengok pemandangan Ha Long Bay secara birdview, makanya bolehlah kita melawat Ha Long Bay menggunakan seaplane yang boleh memuatkan 9 org di mana harganya bermula dari 70USD bagi seorang untuk 20 minit.

Kalau datang Hanoi tapi tak melawat Ha Long Bay macam tak sampai ke Hanoi gittew.

0 Comments