Perjalanan dari restaurant untuk lunch ke Tam Coc Ecotourism Area adalah lebih kurang 10 -15 minit.
Ada dua aktiviti yang dilaksanakan di sini iaitu:

1. 1 jam 30 minit boat ride melalui sawah padi yang dikelilingi oleh gunung batu kapur dan melalui 3 buah gua; dan

2. 30 - 45 minutes sesi berbasikal di sekitar kawasan kampung dan di batas sawah padi.

Sebuah sampan boleh memuatkan 3 orang penumpang beserta dengan seorang pendayung.
Kitaorang mendapat pendayung wanita. Tak sampai 10 minit kitaorang berlepas dari jeti tuh, dia tukar sampan dengan kawannya di tengah-tengah sungai atau terusan tuh. Dah kitaorang berdebar masa depa nak switch tempat sampan tuh takut sampan kitaorang terbalik lalu kitaorang tergolek dalam air. Tak pasti la kena pendayung tuh bertukar, samada kitaorang terlalu berat untuk dia ataupun dia ada urusan lain. 

Dekat jeti nih terdapat satu deretan resort termasuk café serta beberapa biji rumah penduduk. Memang sepelaung betul dari sungai. Kalau buang sampah dari tingkap rumah, terus je masuk ke dalam sungai gittew.


Tapi luckily sungai nih baunya semulajadi. Takde bau busuk langsung. Memang depa jaga la kot sungai nih bagi tujuan pelancongan.

Sepanjang sesi naik sampan menyusuri sungai ni, memang cantik la pemandangan sawah padi yang dikelilingi oleh gunung batu kapur. 
Kita akan ternampak kerbau dan kambing di pinggir daratan. Kitaorang juga terjumpa babi tengah minum air sungai nih. So jangan la ada-ada rasa nak ambil air sungai nih basuh muka untuk awet muda ye.
Kita just menghayati pemandangan cantik sambil berehat-rehat gittew temanya di sini.

Masa menyusuri sungai di dalam gua tuh, gambar-gambar yang den ambil guna camera canggih den tuh memang banyak yang gelap gelita la.
Penggambaran Filem Kong : Skull Island (2017) dibuat di beberapa tempat di Vietnam termasuklah di kawasan Tam Coc nih tapi the exact spot kat mana tuh tak la diketahui.

Masa menyusuri sungai untuk perjalanan balik ke jeti, akan ada penjual yang jual air, mangga, jajan, etc di dalam sampan-sampan. Dia akan suruh kita belikan untuk pendayung kita kalau kita tak nak makan sendiri. So atas kita la nak beli ke tak k. Diaorang tak marah pun. Cakap je baik-baik ‘no thank you’ sambil senyum kambing gittew.

Disebabkan cuaca mendung, so memang rasa okay je la menyusuri sungai ni. Kalau boat ride di kala matahari lit-lit atas kepala, mampuih la rentung rasanya. 
Akan ada je photographer yang akan ambil gambar kita di sepanjang perjalanan menyusuri sungai tuh, atas kita la nak beli ke tak. Dia akan jual satu album yang ada dalam 5-6 keping gambar dengan harga 6USD. Sila tawar menawar untuk dapatkan harga 3USD ye.

Bila dah selamat sampai ke daratan, sebelum keluar dari sampan, jangan lupa bagi tips at least 50,000VD or 100,000VD ye.

#Ada tak tempat kat Malaysia yang sesuai dibuat aktiviti menyusuri terusan atau anak sungai dikelilingi sawah padi? Ke dah ada tempatnya tapi den yang tak tau?

1 Comments

  1. SAYA MENYAMBUT ANDA SEMUA DI PAGE INI
    INI IALAH CERITA SAYA

    Saya MURNI SANTI, seorang wanita, ibu, kakak dan rakan dari (Bekasi), Indonesia, saya seorang PENGURUS ESTATE SEBENAR dan saya telah mengalami banyak tekanan kewangan baru-baru ini, tidak ada yang mahu meminjam wang kepada kami untuk menyelesaikan projek komersial kami yang telah dibina dalam beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa syarikat pinjaman palsu yang menuntut sejumlah wang daripada saya tanpa kami menerima pinjaman.

    Saya kecewa, suami saya berusaha sebaik mungkin dan menolong, saya akan membunuh diri kerana kesakitan, terlalu banyak ditanggung dan saya kehilangan harapan, sehingga saya diperkenalkan kepada SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL sebuah syarikat pinjaman yang ditaja oleh bank dunia itu sendiri.

    Saya memutuskan untuk memohon pinjaman dan menghubungi syarikat itu, pegawai pinjaman mereka yang benar-benar memberi saya harapan dan memberitahu saya jangan bimbang syarikat itu akan meminjamkan wang kepada saya, walaupun jumlah yang saya perlukan sangat besar, dan semua yang saya dapat berikan kepada mereka keperluan yang merupakan beberapa maklumat peribadi, yang saya lakukan.

    Saya melalui semua proses, mereka berjanji akan meminjamkan wang yang saya minta setelah mengesahkan saya layak untuk mendapatkan pinjaman, saya diminta untuk menunggu, yang paling mengejutkan adalah pinjaman yang dimasukkan ke dalam akaun saya dan saya mengesahkannya .. Kami syarikat kembali dari segi kewangan dan keluarga saya berjaya dengan baik ini menjadikan hidup saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan kepada semua PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL
    GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

    UNTUK MENGHUBUNGI SAYA
    Murni Santi
    murnisanti55@gmail.com

    ReplyDelete