‘Not everyone can find a cure for cancer. Someone has to make the dinners and sort the socks’. Extract from One Blink at a Time.

Buku yang sangat sempoi, memerlukan perah otak untuk memahamkan jalan cerita nih den habis baca dalam masa 1 hari sebelum trip ke Hanoi.

Cerita pasal Stella Sweeney, seorang ibu dan isteri yang berusia 41 tahun dengan sepasang anak remaja (Jeffrey dan Betsy) yang hidup dia berubah 360 darjah selepas dia tiba-tiba menghidap penyakit Guillain-Barre syndrome, sejenis penyakit autoimmune disorder, berkaitan dengan saraf. Pada satu ketika, dia hanya boleh mengkedipkan matanya je.

By the time dia sembuh daripada penyakit tersebut iaitu selepas hampir 11 bulan berada di hospital, dia bercerai dengan suaminya, mula bercinta dengan Dr. Mannix Taylor yang merupakan neurologist yang merawat dia di hospital, tiba-tiba dia terhasilkan buku One Blink at a Time yang menghimpukan kata-kata hikmah yang dia kumpulkan sepanjang masa dia kat hospital. 

Dia tak dapat hasilkan buku kedua walau sedaya mana pun dia berusaha, dia berpisah dengan Dr. Mannix Taylor, anak-anak dia tak geng dengan dia, etc.

Buku nih cerita macam mana teruk kehidupan dan apa jua yang berlaku dalam hidup, nak tak nak kena teruskan hidup juga.

Akhirnya of course dia kembali bersama dengan Dr. Mannix Taylor dan cuba meneruskan hidup dengan lebih baik.

Buku-buku oleh Marian Keyes nih den kategorikan sebagai bacaan ringan dan feel good books gittew sebab semuanya happy ending. 

Cuma den rasa buku-bukunya yang latest ni macam kurang ummpph kalau nak dibandingkan dengan buku-buku dia yang masa mula-mula den baca dulu macam Last Chance Saloon, Sushi For Beginners, Rachel’s Holiday, Watermelon, The Other Side Of The Story dan Lucy Sullivan Is Getting Married.

0 Comments