“Who would have known that given the choice, he would not take the easiest path after all?”

Mo chridhe is a language in Scotland that means my heart.

Sinopsis buku ni memfokuskan kepada kisah tragedy dan perbicaraan Jamie MacDonald yang menekup muka isterinya, Maggie dengan menggunakan bantal sehingga isterinya meninggal dunia. Maggie menderita penyakit kanser yang memang telah didiagnos oleh doctor akan menjadi lebih teruk setiap hari.

Tetapi jalan ceritanya lebih berkisar tentang kehidupan ketua polis di Wheelock, Massachusetts iaitu Cameron MacDonald (sepupu kepada Jamie MacDonald) dan isterinya, Allie, pemilik kedai bunga yang terletak berdekatan dengan balai polis.

Pembaca memang akan terbuai-buai perasaan dengan perincian perasaan Cameron yang rasa stuck di dalam hidupnya, baik daripada segi kerjaya, hubungan dengan Allie serta tempat tinggal dia sendiri.

Rasa yang tidak best dengan kehidupan sedia ada menyebabkan Cameron menjalinkan cinta dengan Mia, seorang gadis happy go lucky yang baru tiba di Wheelock dan bekerja di kedai bunga milik Allie.

So kalau nak tau apa kesudahan kisah cinta tiga segi Cameron - Allie - Mia dan samada Jamie disabitkan bersalah atau tidak oleh mahkamah sebab membunuh isterinya yang menderita sakit kanser atas dasar mercy killing, kena la baca buku ni k hehheehehehhe.

Setiap buku Jodi Picoult yang den dah baca setakat ni, ada je maklumat baru yang den dapat. Kalau dalam buku Leaving Time den belajar pasal gajah, dalam buku Mercy ni den belajar sedikit sebanyak tentang nama bunga yang kebanyakannya den tak tau pun kewujudannya serta simbolik di sebalik setiap bunga tersebut.

Den lagi berminat nak tau pasal bunga berbanding konflik cinta Cameron tuh heheheeehehe.

First time den dengan perkataan ‘nosegay of flowers’.

A nosegay of flowers is a small flower bouquet, typically given as a gift. They have existed in some form since at least medieval times, when they were carried or worn around the head or bodice. Sumber : Wikipedia.

Antara spesies bunga yang disebutkan di dalam novel ni adalah carnation, fennel, barberry, larkspur, Michaelmas daisies, snowy lilies, stephanotis, heather sprigs, ivy, nasturtium, alstroemeria, jacaranda, strawflower, spindle, snowberry dan Chinese lanterns yang mana den cuma kenal 2 jenis je pun huhuhuhuhu.

Also from this book:
Roses mean love.
Jasmine means grace.
Lilac means first love.
Cammelia means perfection.
Passionflower means faith.
Violet means faithfulness.
Chrysanthemum means cheerfulness during adversity.
Blubells means constancy.
Gillyflower means the bonds of affection.
Pansies means I’m thinking of you.

Marigold means grief.
Rue means sorrow.
Acanthu means artifice.
Crocuse means abuse.
Thorn apple means deceit.
Peonies mean shame.
Apple blossom means temptation.
Geranium means I shall never see him.

Lepas baca buku ni dah hati terjentik-jentik nak search gambar bunga-bunga yang diperkatakan dalam buku ni hehehehehe.

Den ambil masa almost seminggu nak menghabiskan buku setebal 449 mukasurat ni.

0 Comments